onsdag 10 juni 2009

Oboy, oboy, oboy!

Nä, ingen sån Oboy som man dricker men däremot isterband med gräddstuvade grönsaker. Det var grejer det! *klappar min mätta mage* Maken är inte förtjust i isterband och när jag fann detta recept i kokboken blev jag överlycklig! Det här får jag göra när han jobbar. Åter igen är det ju bra om man kollar så att grejerna finns hemma när man sätter igång och det är ännu bättre om man läser receptet ordentligt och inte höftar lite hit och dit ... Jaja, det blev gott ändå men fetthalten blev för lite eftersom jag klämde på lite mer smör när det såg "torrt" ut i kastrullen. Lite skillnad på en skvätt hit och dit mot 50 g smör som det stod i receptet. Stirra er inte blinda på den sönderstekta biten på bilden. Jag vill ha mitt välstekt, inte en kolbit men jag vill gärna ha den så svart den går att få. Recept från Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-kokbok.



Isterband med gräddstuvade grönsaker 4 portioner
4 portionsstora isterband
400 g av vitkål, morötter, broccoli och blomkål
1 mindre gul lök
2-3 dl grädde
2 rågade matskedar philadelphiaost
50 g smör
Skala rotfrukterna och dela i jämnstora bitar. Smält smöret i tjockbottnad kastrull och låt grönskakerna svettas i smöret. Slå över grädden och låt koka under lock i 5-10 minuter. Vakta noga. Koka al dente. Ta av locket, tillsätt philadelphiaost och låt puttra till simmig konsistens. Smaka av med salt och peppar.
Nagga isterbanden och stek dem försiktigt runtom, det går även bra att steka i ugnen. Servera med en aning dijonsenap.
Jag då, som inte har grejer hemma och inte läser receptet, missade smörmängden och att det skulle vara vitkål i gräddstuvningen. Philadelphiaost har jag inte heller ... Istället hade jag haricort verts, broccoli, morot och lök och enbart grädde.
Jag hade småländska isterband från Lithells. De innehåller 9 g kolhydrater/100 g. Det var de isterband jag hittade med lägst kolhydratmängd.
Någon som har hittat andra isterband med lägre kolhydratmängd?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...