tisdag 29 december 2009

Gott till tacos

Jag kan varmt rekommendera att blanda till egen tacokrydda när det vankas tacos i hemmet. Den tar inte längre tid att blanda än vad det tar att öppna den färdigköpta tacokryddan. På köpet slipper man en massa kolhydrater som den färdigköpta påsen kryllar av. Jag har valt att minska vissa kryddor sen husets herrar sist satt och snörvlade och bäljade vatten. Recept ur LCHF-kokboken.

Jag tycker det är gott med sås till tacos men jag vill inte gärna ha gräddfil. Jag gör en vitlökssås som passar precis lika bra som kall sås till en stekt eller grillad köttbit, eller som dipp till grönsaker. Oh, vad jag fick en längtan till sommar och grillning med en gång ...



Tacokrydda
1,5 tsk salt
1½ tsk chilipulver (2 tsk enl. recept)
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1½ tsk spiskummin (1 tsk enl. recept)
1 krm cayennepeppar
Blanda och använd direkt. Förvara torrt och svalt.
Kall vitlökssås
2 dl turkisk yoghurt eller creme fraiche
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
Blanda och låt dra en stund innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...