torsdag 20 maj 2010

+1,4 ...

Det här trodde jag väl aldrig, att jag ska gå upp i vikt. Skit, f-n, blä, h-e ... ja, ni kan nog alla fina ord också. Jag är vågoman. Jag väger mig varje dag (inte bra, jag vet) och visar vågen upp blir jag irriterad och sur på mig själv och något fusk slinker ner. Lite tröstätning kan man säga och sen tänker jag lite i stil med "äh, jag är ändå fet så då kan jag bli fetare". Positiv peppning var det ja *visslar*

En positiv sak finns: maken har gått ner i vikt och så här "lite" som han väger nu var det vääääldigt längesen han vägde. Men vad hjälper det mig? ;-) Han var glad i morse när han basunerade ut vad han vägde och jag kontrade lite ironiskt och skämtsamt med orden "men vad kul för dig då". Det är jättekul å hans vägnar för han ser smäckrare ut (även om kulan på magen finns där ;-)) men själv blir jag bara sur att det inte kan hända samma sak för mig.

Nåja. Att jag har gått upp kan bero på flera orsaker:

1. Flatbröd. Japp, livsfarligt gott och en skiva blir lätt fem (eller mer) i slutänden. En skiva á 3,5 gram drar iväg med kolhydrater. Jag ska inte handla hem flatbröd mer.
2. Jag får i mig för lite fett.
3. Nya ovanan: kaffe med grädde. Gott, men även en skvätt grädde hit och dit drar iväg med kolhydrater.
4. Jag dricker troligen för lite vatten ändå, även om jag dricker mycket på grund av amning.
5. Vägning varje dag. Jag blir irriterad om vågen inte visar ner och fuskar.

Så, jag försöker lite till och ska rikta in mig på hur bra jag mådde förra året och sluta stirra mig blind på vad vågen visar. Jag ska tänka på vad jag äter och gömma vågen långt bort. I alla fall så långt bort så det blir jobbigt att hämta den varje morgon. Och flatbröden funderar jag på att smula sönder till fåglarna.

2 kommentarer:

  1. Jag är precis som du, väger mig varje dag så tänkte jag skulle bära ut vågen i garaget ett tag. Blir bara stressad när jag ser att man gått upp, även om det bara är ett par hg. Men det är bara att kämpa på!!

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig själv... Nu är jag sjuk och då slinker det ner lite tröstmat i form av kex eller knäckemackor.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...