måndag 10 maj 2010

Chokladexperiment

Jag tampas med mitt jädra sug! Jag är sugen på allt fast jag är inte hungrig och dum som jag är tillåter jag mig att falla för suget och vräka i mig något skit. Bra va? Inte ett smack. Som resultat visar vågen upp och min mage är uppblåst. Det är absolut inte värt det men lär man sig någon gång? Igår blev det lite experimenterande i köket. Jag var som vanligt sugen på något gott så det blev att rota fram lite ingredienser och testa lite. Tanken var att chokladen skulle stelna och bli hårt i kylen men det gjorde det inte. Å andra sidan gick det rätt bra att slicka i sig från knäckformen :-) Gör man någon form av kaka skulle detta chokladjoks passa jättebra som topping/"glasyr".

Mjuk och len choklad
"Chokladjoks"
50 gram smör
2 rutor mörk choklad
1 tsk vaniljpulver
2 tsk florsocker
1 dl grädde
Smält smöret och chokladen. Blanda i vaniljpulver, florsocker och grädde. Vispa och häll upp i knäckformar (eller annan form). Ställ kallt.

3 kommentarer:

  1. Gud va mumsigt det ser ut allt här på din sida =)
    Hoppas att min lust till att laga mat snart kommer tillbaka, nu är jag mest bara förkyld å orkar ingenting.

    SvaraRadera
  2. Jag kämpar också med exakt samma sak: sug och efterföljande må-dåligt-varför-lär-jag-mig-aldrig-känslor. Konstigt att man aldrig gör det? Lär sig alltså. Men man får nog sikta in sig på en bra balans, så har det varit i mitt fall. Inte för mycket, inte för lite. Allt eller inget är farligt för mig.

    Kram :)

    SvaraRadera
  3. Du kan göra en god ischoklad genom att smälta 200g mörk fin choklad, rör ner 75g smör som oxå får smälta. Dra bort det från värmen och rör ner 1 ägg. Funkar bra att smaksätta med lite nötter eller några droppar mint. Häll upp i formar och låt svalna.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...