tisdag 12 oktober 2010

Svamp- och blomkålssoppa

Brorsans tjej dök upp en helg med en kasse trattkantareller. Hur gulligt är inte det? Cirka 5 liter svamp roade jag mig med att rensa och förvälla. Några smörstektes och åkte ner i magen. Förra veckan hade jag ett blomkålshuvud till övers och jag tänkte sno ihop någon gräddig blomkålssoppa. Sen kom jag på trattkantarellerna i frysen. Såna måste i också! Sagt och gjort, de åkte med och soppan blev inte fy skam.



Svamp- och blomkålssoppa 4 portioner
ca 200g förvälld svamp
1 litet blomkålshuvud
1 morot
½ gul lök
3 dl grädde
3-4 dl vatten
2 dl creme fraiche
75 g smör
salt & peppar
Dela blomkålen i mindre buketter. Koka mjuk ihop med grovt riven morot. Lägg ner finhackad lök och svamp efter ca 10 minuter. Lägg i smör, creme fraiche och häll på grädde. Blir det för tjockt, späd med vatten eller grädde. Låt koka ihop 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...