lördag 15 oktober 2011

Varför har jag inte gjort detta oftare?


För evigheters evigheter sen gjorde jag blomkålsmos ur Dr Dahlqvist och Airams kokbok. Jag tyckte det blev fruktansvärt sött och misstänkte grädden. Alla andra sa ju att det var godare än potatismos. Jag förstod inte alls, det var ju så sött. På med salt för att dämpa, men näe. Det var sött ändå och jag saknade vanligt hederligt potatismos. I veckan testade jag blomkålsmos igen. Skillnaden denna gång var att jag kokade blomkålen mjuk i vatten och tillsatte grädden när jag mixade ihop allt. Mer smör och mindre grädde gjorde susen! Nu smakade det gott och ta mig tusan nästintill som vanligt hederligt potatismos. Som tradition vägrade sonen smaka, dottern smaskade på friskt liksom även maken och jag. Idag blev dte restdag: gissa vem som vann och fick äta blomkålsmos och falukorv?



Blomkålsmos 2 personer

½  blomkålshuvud
30 g smör
1 dl grädde
ev. Piladelphiaost
salt
svartpeppar
vitpeppar

Skär loss blomkålsbuketter och fördela till mindre bitar
Koka blomkålen mjuk i vatten
Häll av vattnet och tillsätt smöret
Tillsätt grädden
Mixa slät
Smaka av med kryddor 
Tillsätt Philadelphiaost om du vill binda "ihop" moset en aning.

4 kommentarer:

  1. Gooott! Blomkålsmos är verkligen supergott, jag brukar köra med både broccoli å blomkål nu för tiden, blir himla bra det med!:)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med! blir klart bäst när man har i grädden efter den kokats
    oerhört gott med nyriven parmesan oxå!!

    SvaraRadera
  3. Hej, jag lämnade en kommentar till ditt inlägg om hyperhidros men har inte fått nån respons på det. Har du läst det eller hade du bara inget svar. Förstår om det låter otrevligt. Men är inte menat så. Vet bara inte hur jag ska uttrycka mig på annat vis!
    MVH/ ...

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym!
    Att jag inte svarat beror på att jag tyvärr inte sett att du har kommenterat! Det är inte min mening och jag är inte så aktiv på den här bloggen längre som jag vill vara. Påminna är bra, speciellt om man vill ha svar! Det ska du inte ursäkta och jag skriver ett svar till din undran i inlägget om hyperhidros med en gång!

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...