söndag 10 juni 2012

På plats i Stockholm



I morgon är det dags för första veckan av kursen till att bli licensierad kostrådgivare via mf Hälsoutbildningar. Vi, hela familjen, åkte upp i lördags, knatade på stan bland alla andra miljontals människor, åkte tunnelbana, testade Scandics gym, åt gott och bara hade det skönt. Idag vaknade jag med en sån där känsla av separationsångest. Usch för att få bli kvar! Utan familjen, utan mina hjärtan, utan mitt allt! Men, innan dess hann vi med god hotellfrukost (finns det något bättre?), lite mer tunnelbaneåk för att spana in vart jag ska vara i morgon, lunch på stan, tillbaka till hotellet och hämta bilen för att åka till lägenheten och ta en fika innan stunden som jag fasat över blev sann. De skulle åka hem.

Ja, ögonen vattnades redan när maken kysste mig hej då. Inför barnen försökte jag hålla mig. De ska inte se en halvt hysterisk morsa det sista de gör. Av sonen fick jag en hård kram, av dottern ingenting. Hon trodde jag skulle busa och duckade undan och fnittrade av förtjusning. När de svängde iväg vinkade hon glatt i alla fall och en tår (eller fler) rullade. När maken vänt bilen, jag fick en sista titt och bilen försvann runt hörnet ... Det var otroligt jobbigt! Så, där gick jag på Södermalms gator och försökte hålla mig för gråt. Färden gick mot närmaste tunnelbanestation för att se hur lång tid det tar att gå från lägenheten. 10 minuter. Tvärs över gatan kikade jag in läget i en galleria och kom ut därifrån med ett par trekvarts-träningsbyxor och en topp. In i nästa butik, Ica för att shoppa lite käk att ha under veckan. Med spartansk möjlighet till att laga mat, även om jag släpat med mig en kokplatta, krävs det lite planering. Det finns en kyl och en micro. Det lär bli mycket "enkel" mat som sallader eller kokta ägg och Kesella har jag insett ;-) Idag blev middagen det som bilden visar. Himla gott måste jag säga. Minuset var knastret från salladen. Tydligen var jag inte så noggrann som jag trodde med att skölja av den. Jaja. Lite skit rensar magen eller hur är det?

Lägenheten är helt ok, det råder "Stockholms-känsla" och jag hör ljudet från innergården. Området är fint. Det är mer liv och rörelse än vad jag är van vid. Och att vara utan familjen känns jobbigt men  veckan lär nog rassla förbi ändå. Det kommer bli fullspäckade dagar, intensiva och säkert otroligt intressanta, givande och roliga! Det ser jag fram emot. Kvällarna lär troligen spenderas med att ta itu med instuderingsfrågorna. Förhoppningsvis kan jag träna på mf, jag ska kolla med dem i morgon. Annars kan det bli en repa här i närområdet. Med mitt lokalsinne är det förvisso dömt att misslyckas. Men det finns väl taxi om jag yrar bort mig totalt va? ;-)


5 kommentarer:

  1. Lycka till och ha en spännande vecka i Stockholm :)/Kram ewa

    SvaraRadera
  2. Ska bli spännade att läsa om vad ni får lära er!
    Lycka till :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt!
    Jag bokade in mig igår på den kursen som går i september på Mf... ska bli kul att se/höra vad du tyckte om den :)

    SvaraRadera
  4. Tack allihop!

    Det har gått bra, väldigt bra :-)

    Kursen är otroligt givande, intressant och spännande i en salig blandning! men det är mycket som ska in och idag var en jobbig dag. Vi skulle ha ett grupparbete två och två och vi var helt slut i skallen så vi satt bara och yrade mer eller mindre ;-) Vad gör insulinet, var bildas det, vad gör testosteron, IGF-1, östrogen, glykogen, glykolys ... ojojojoj men det är så spännande! Någon gång trillar väl polletten ner, nu känner jag mig bara tom i skallen.


    Therese (en av KRG) är så otroligt kunnig och verkligen brinner för näringsfysiologi, det märks och hon berättar på ett lätt språk men när hon drog allt om cellen, gluko, glyko och allt annat då fattade jag ingenting och gör det inte fortfarande men det är så otroligt fascinerande hur allt hänger ihop, hur vi funkar i kroppen, vad som gör vad och inte att förglömma alla dessa hormoner som kan ställa till det i kroppen för en, sånt som sjukvården inte har någon som helst koll på! Det är läkare som borde sitta och lyssna.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...