fredag 13 juli 2012

Glass med mörk choklad




Glass kan med fördel göras hemma och glassmaskin är inget nödvändigt även om det kanske går smidigare. Sonen hjälpte mig att röra ihop och för lite extra rev vi ner mörk choklad. Jag tyckte den blev god, barnen tog några teskedar och skjöt det åt sidan. Med facit i hand hade de troligen föredragit glassen utan mörk choklad i.


Glass med mörk choklad

3 dl grädde
3 äggulor
3 msk vaniljpulver
2 msk socker
2-3 rutor mörk choklad minst 70 %

  • Vispa grädden fluffig
  • Blanda ner äggulor, vaniljpulver och ev. sötning (krydda generöst, smaken minskar i kyla)
  • Riv ner chokladen med osthyvel
  • Ställ i frysen ca 40 min-1 timme, rör efter ca 30 minuter



Jag tog ut glassen efter 40 minuter, då hade den lagom mjukglasskänsla och ätbar konsistens. Står glassen längre blir den hård så tänk på att ta ut den minst 20 minuter innan servering om den blivit hård. 

Socker är förvisso inget alternativ gällande lchf men jag har blivit restriktiv mot sockerersättningarna Stevia och Sukrin på grund av deras metalliska bismak. Jag sötar hellre med riktigt socker om jag ska söta något.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...