fredag 3 augusti 2012

Kokosfett, det viktiga fettet!

Bild lånad från Svensk hälsokost

Innan jag började med lchf hade jag knappt hört talas om kokosfett, det var helt främmande och när jag introducerade kokosfett i min kosthållning måste jag tyvärr erkänna att det blev silverpaketet som finns i affären. Jag visste inte bättre men sen när jag visste bättre. Usch och fy, vad har jag stoppat i mig i vetskap om att det är bra? Något lika illa som allt annat skräp jag matat min kropp med under flera, flera år!

När jag var på kurs hos mf Hälsoutbildningar norpade jag med mig en broschyr om Cocosa. Broschyren är från Somanordic och den är späckad med bra fakta om kokosfettets nyttigheter! Så, vad är det egentligen som är så bra med kokosfett? 

Kokosoljan är idealisk för: 

  • Lågkolhydratkost
  • Som stekolja
  • Varaktig energi
  • Ökad fettförbränning

Kokosolja ger ett sundare liv

Forskning visar att vi ska se på fett med nya ögon. Studier på kosthållning med högt intag av fett och protein och lite kolhydrater understryker att fettet har en viktig roll i en sund kosthållning. Detta har man på de tropiska öarna vetat sen länge, de får 50 % av energin från fett och av detta utgör kokosolja hela 80 %. Invånarna här har inte upplevt de negativa konsekvenserna en västorienterad kost ger. Däremot visar studier att när de adopterar den västerländska kosthållningen drabbas de av samma välfärdssjukdomar som vi har i väst. 

Kokosolja och essentiella fettsyror

Kokosolja ersätter inte de essentiella fettsyrorna Omega 3 och Omega 6  utan de ökar upptaget och uttnyttjandet av de essentiella fettsyrorna i kroppen. Kokosolja och essentiella fettsyror utgör tillsammans en idelaisk fettbas i kosthållningen. 

Med rätt fett får du mer energi

Kokosolja består till största delen av mellanlånga fettsyror som smälts och förbränns lätt vilket gör att kokosolja ger ett snabbt tillskott av energi. Kokosolja ger energi som varar i motsats till höga glykemiska kolhydrater som orsakar svängningar i blodsocker, insulin och energinivå. Kliniska studier visar även att mellanlånga fettsyror främjar viktreduktion. Vill du gå ner i vikt kan du med fördel byta ut det fett du använder i matlagningen idag till kokosolja. 

Hjärta och fett

Vetenskaplig litteratur om kokosnötsoljor omfattar hundratal kliniska studier och epidemilogiska studier samt översiktsstudier. Det omfattade materialet har gåtts igenom av forskare och de drar slutsatsen att det övervägande antalet studier visar att kokosnötsolja inte är skadligt för blodkärl eller kolesterol. Detta stämmer med historisk fakta: i traditionella tropiska kulturer, där intaget av kokosolja utgör 50 % av energiintaget har människorna en väldigt god hälsa, inkluderat hjärtkärlsjukdomar.

Kokosoljans sammansättning

Kokosoljan blir flytande vid 24 grader och den består av 2 % fleromättat fett, 6 % enkelomättat fett och 92 % mättat fett. De medellånga fettsyrorna utgör 68 % av det mättade fettet och är den främsta anledningen till att kokosoljan är en hälsosam olja. De innehåller färre kalorier än de långa mättade fettsyrorna i animaliskt fett och de spjälkas och förbränns lätt. I oraffinerade kokosoljor finns också ett brett spektra av vitaminer, mineraler och antioxidanter som ökar hälsofördelarna ytterligare. 

Mindre kolhydrater - mer fett och protein

Den relativt korta längden gör de mellanlånga fettsyrorna delvis lösliga i vatten. De kräver mindre galla i matsmältningsprocessen och går via blodet direkt till levern istället för att fraktas runt med lymfan som annat fett. När de mellanlånga fettsyrorna kommer till levern ombildas merparten av dem till kroppens huvudenergikälla ATP. Tack vare sin korta längd behöver inte de mellanlånga fettsyrorna brytas ner till kortare fettsyror för att förbrännas. De behöver inte heller hjälp av "förbränningsenzymet" karnitin som många kroppsbyggare tar tillskott av för att öka fettförbränningen. Studier visar att människor och djur förbränner mellanlånga fettsyror upp till tre gånger snabbare än långa fettsyror. Bra kosthållning för lägre vikt och hälsa är ett ökat intag av grönsaker, kokosolja, essentiella fettsyror (Omega 3 och Omega 6) och proteiner samtidigt som du minskar intaget av kolhydrater i din kost. 

Stärkande och vitaliserande

Huvudorsaken till kokosoljans många hälsoegenskaper är laurinsyra som bland annat är en livsviktig ingrediens i bröstmjölk. Laurinsyra är ett essentiellt näringsämne för både spädbarn och vuxna. Under barnets första tid är det laurinsyran i bröstmjölken eller det tillägg barnet får som bidrar till att skydda och strka barnets hälsa. Motsvarande egenskaper ser man hos både ungdomar och vuxna. I bröstmjölken finns det 12 % laurinsyra medan kokosoljan innehåller hela 48 % och 15 % andra mellanlånga fettsyror.

Nyttigt för hud och hår

Invånarna på de tropiska öarna använder kokosolja både invärtes och utvärtes. Kokosolja kyler och fuktar huden samtidigt fettsyrorna hjälper och stödjer hudens försvarsmekanismer. Kokosoljan är därför lämplig för hud- och hårbottenbehandlingar och i din dagliga skönhetsvård. Använd den som lotion till ansikte och kropp, den är effektiv som make up-remover eller som hårinpackning. Kokosoljan absorberas lätt och lämnar ingen fet och blank hud när den appliceras tunt. För bästa effekt använder du den även invärtes!

Vett och etikett om fett

Ta minst en matsked kokosolja om dagen. För att maximera energi och fettförbränning kan du ta tre till fyra matskedar. Fett och oljor ska bearbetas av levern och toleransen är olika från person till person. Överkonsumtion kan ge symtom som illamående eller obehag efter intag (ont i magen, diarré min anm.) men toleransen kan tränas upp under cirka en månads tid. Skulle du uppleva illamående minskar du ner intaget och öka intaget successivt till rekommenderad nivå.

Var noga med kvalitén

Det mesta som erbjuds av kokosolja på marknaden har framställts av soltorkat kokosnötkött som lätt utsätts för mögel. För att ta bort detta och andra föroreningar blir oljan kemisk raffinerad och mycket av oljan härdas. Det finns även oraffinerade oljor av skiftande kvalité. De som framställts med hjälp av jäsning eller snabbtorkning har inte den optimala eller fräscha smaken som kännetecknar oljor som kallpressats direkt från färsk kokosnötkött. Väljer du oljor från KRAV-märkta Cocosa är du säker med att ha produkt av högsta kvalité.

Cocosa extra virgin coconut oil, ekologisk och KRAV-märkt

Bild lånad från Svensk hälsokost

Den här kokosoljan har en exotisk doft och smak av tropiska öar. Det färska, rena, vita köttet från kokosnötter med högt närings- och smakinnehåll används till den kallpressade oljan. När kokosnöten har öppnats utvinns oljan på ett enastående sätt genom centrifugeringsteknologi för att bevara smaken och doften av kokos i tillägg till det breda näringsspektra: laurinsyra, andra medellånga fettsyror, vitaminer, mineraler och antioxidanter skyddar oljan och ger den extra lång hållbarhet och stabilitet. Använd den som kosttillskott eller smakgivare i din matlagning

Cocosa Pure coconut oil, ekologisk och KRAV-märkt

 Bild lånad från Gymgrosissten

Den optimala stekoljan utan lukt och smak och rik på laurinsyra och andra mellanlånga fettsyror. Oljan pressas ur torkat kokosnötkött och raffineras på ett skonsamt sätt. Kokosoljan är idealisk till dig som vill undvika dåliga växtoljor och transfettsyror samt till dig som vill ha en högkvalitativ kokosolja. Kokosoljan lämpar sig ypperligt för stekning och matlagning.

Vad är en optimal matolja? 

 Först och främst måste den tåla värme. Fleromättade växtoljor som margarin och stekoljor klarar inte det oavsett om källan är soja, majs eller raps. Stekoljor och margariner är också orsaken till att vi får i oss för mycket Omega 6 i förhållande till Omega 3 vilket jan kopplas till välfärdssjukdomar. Att välja kokosolja från Cocosa till matlagning eller bakning gör att du undviker att störa balansen mellan Omega 3 och Omega 6. Med det höga innehållet av mellanlånga fettsyror tål de ljus och värme utan att bli förstörda och lämpar sig därför ypperligt för all sorts matlagning. Du tillför även kroppen fettsyror som är stärkande och ger energi som varar.

Båda finns att köpa i hälsokostbutiker.

Referenser
Bruce Fife (2001) The healing miracles of coconut oil
Bruce Fife (2002) Eat fat look thin
Mary G. Enig (1999) Coconut: In support of Good Health in the 21st Century



Hur använder du ditt kokosfett? 

Själv använder jag mitt i kaffet eller te, i matlagningen och vid bakning.
Jag använder den även som kroppslotion, make up-remover samt i håret. 
Jag använder den även som laddning inför träning.


10 kommentarer:

  1. I kaffet
    Steker till 50% i kokosfett
    make-up remover
    till min torra hud
    för att hålla magen i trim!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Magen ja, hur kunde jag glömma magen?! :-)

      Radera
  2. Tack Heléne för kommentaren på min blogg. jag känner likadant...är fast :) Ska bli kul att börja träna på gymmet efter denna boot camp :) Funderar på att anmäla mig till hälsokampen. Åtta veckors pepp...kan jag behöva /Kram på dig/ Ewa

    SvaraRadera
  3. Jag tycker den är god också, och doftar som "nykläckta" kokkosnötter :D Smörar in mig ibland, men jag tycker den är dyr. Borde ju vara billigare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är synd att den är så dyr men så är den ju kokosfettets Rolls Royce också ;-) Som kroppslotion använder jag Kung Markattas kokosolja med smak/doft av kokos. Ett felköp i affären som fick annat användningsområde ;-) Just kokosdoften blir extra lyx på huden :-)

      Radera
  4. Dvs, att jag köpt virgin varianten. Visste inte att den andra finns.hehe. Då var det ju inte så farligt pris. Men den andre doftar, och smakar ju så gott ;)

    SvaraRadera
  5. Jag brukar oftast steka maten med både kokosfett och smör, jag tar hälften av varje! Men när jag gör grytor steker jag alltid i kokosfett. Ska prova att använda den till håret, då mitt är ganska så torrt!

    Kram c

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt hår är också torrt och jag är inte direkt snäll mot mitt hår! Alltid i tofs eller slarvig knut, jag föredrar 2i1-shampo och har inte gjort inpackning på (jösses) 16 år och ska jag ut eller vill piffa till mig brukar jag stryka håret (snabbt och smidigt) och använda plattången vilket sliter på redan slitet hår så det jag tar i topparna nu känns välkommet :-)

      Radera
  6. Glömde...Jag har alltid kokosfett när jag bakar LCHF-bröd samt när jag gör min smoothie!

    SvaraRadera
  7. Spännande, men hur då i kaffet? Någon matsked? & varför? Förlåt för dumma frågor men är alldeles ny på detta? Vad skulle du rekommendera om man vill gå ner i vikt? Tack!

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...