söndag 22 november 2015

Plastbantning och miljövänligt



Jag måste säga att jag tycker plast är otroligt smidigt och praktiskt på många sätt men dess innehåll och dess påverkan på våra kroppar har fått mig till att försöka undvika plast så långt som möjligt. Vi har fortfarande mycket plastförvaring kvar i vårt hem men numera tänker jag på att inte värma mat i plast i micron (micron ska undvika att användas också för den delen) samt att rensa bort så mycket plast som möjligt och förvara mat på andra sätt.

Jag är löjligt förtjust i Klean Kanteen och vi alla har var sin flaska och jag har en på gymmet. Nu sist beställde jag termosen ovan, en större beställdes också men den kommer anlända senare. På loppisar letar jag efter rostfria förvaringsburkar samt glas. Den gamla snuskburken som många fabriksanställda använde till matlåda är en annan favorit här hemma. Det tråkiga är att den inte håller tätt till 100%.

Även tandborstarna vill jag byta ut. Barnen och maken är inte lika övertygade som jag och de är svårare att övertyga men skam den som ger sig! Den gamla Tupperware-brödpenseln åkte till återvinning och en brödpensel i trä kom hem. Sen föll jag för ljusen. de brinner på matolja (raps, majs, solrosolja) och har längre brinntid än många stearinljus. Jag var smått skeptiskt till en början men oj så fint de brinner och länge dessutom.

Alla produkter finns på Vita Vera.

Jag kan varmt rekommendera sajten! Snabba leveranser och väldigt bra produkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...