fredag 16 september 2016

Tacofredag!

Ibland blir det lite knas i hur man tänker. Köttfärs plockades upp till tacos men det låg visst redan köttfärs i kylen som behövde bli till användning. Där stod vi mannen och jag, 1 kilo tacos är på tok för mycket! Orka göra pannbiffar som dessutom aldrig är goda uppvärmda (jag har blivit mer och mer pipplig i att jag inte vill ha uppvärmd mat). Så slog det mig - paj! Tanken var ju att maken kunde geggat ihop pajskal men se där, han hade andra planer och tog hand om att hacka grönsaker. 

Jag kikade i Annika Dahlströms och Airams kokbok, det pajskalet var av ägg. Har vi gjort det och hur smakade det i så fall? Evigheter sen konstaterade vi så jag letade efter pajskalet till Västerbottenpaj men vart 17 har jag det? Det här är så typiskt mig: placerar saker på bra ställen som jag inte hittar sen. In här i bloggen och ett sök senare fanns receptet på plats. En titt i receptpärmen sen och under flik Lchf paj/gratäng och pajskalet fanns på första parkett. Hur kunde jag missa den fliken??




Tacopaj, hur gott som helst för att inte tala om mättande! 


Receptet finns sen tidigare i bloggen men pärlor tåls att upprepas. En undran senare: varför gör jag inte det här oftare?

Tacopaj 4-6 portioner

500 g köttfärs
1 gul lök
Tomater
3 dl riven ost
1 dl grädde
1 dl creme fraiche

Pajskal 8-10 portioner (anpassa)

2 dl pofiber
1 msk fiberhusk
1 dl grädde
1 tsk bakpulver 
2 ägg
150 g smör

Blanda ihop allt. Tryck ut i en pajform

Tacokrydda till ca 500 g köttfärs

1 tsk salt
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
2 tsk paprikapulver
2 tsk spiskummin
1 tsk chilipulver

Bryn köttfärsen. 
Rör ner tacoblandningen. 
Lägg över i pajformen.
Skiva löken och lägg över pajen.
Skiva tomat och lägg över pajen. 
Blanda ihop riven ost, grädde och creme fraiche. 
Fördela över pajen. 
Grädda i 180 grader tills pajen fått fin färg.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...