söndag 5 mars 2017

Utanför komfortzonen

Tävling är inte min grej samtidigt som tävlingsinstinkten finns inom mig. Klart man vill vinna, är det inte så? 

Jag är definitivt ingen dålig förlorare och grämer mig inte för att komma sist. Däremot känner jag ofta att jag kunde nog gjort liiiite mer efter var gång jag gjort något. Jag kanske kunde ökat tempot, jag kunde vilat mindre, jag kunde varit snabbare och så vidare. Min gameplan är att ta mig från start till stopp sen är det detta med att utmana sig själv och lägga på ett kol. Går jag ut för hårt håller jag inte rakt igenom och gå in i väggen är det sista jag vill göra. Kort och gott: jag fegar en del. Ganska mycket emellanåt.

Förra året var jag med i vår boxs boxmästerskap. Det visade verkligen tävlingsnerver och gav ångest i att PRESTERA. Jag var definitivt inte bland de bättre och gav mig på en wod tre gånger för att prestera sämre var försök. Envis? Näe.

I år är jag än en gång anmäld till boxens boxmästerskap men i år gick jag steget längre, tvekade länge och väl, loggade in och signerade för att stänga ner sidan. Tredje gången klickade jag på skicka och sen var det klart. Jag anmälde mig till CrossFit Games 2017. Jag är inte med för att tävla mer än mot mig själv, jag presterar definitivt inte några toppresultat men jag presterar och gör det jag kan. 








17.1
Timecap 20 min

10 db snatch
15 burpee boxjump overs
20 db snatch
15 burpee boxjump overs
30 db snatch
15 burpee boxjump overs
40 db snatch
15 burpee boxjump overs
50 db snatch
15 burpee boxjump overs

En käftsmäll typ. Burpee boxjumpsen var en ångest och jag räknade inte med att komma så "långt" som jag gjorde (50 snatches). När jag höll på att beta av 40 snatches och insåg att jag faktiskt hinner med burpee boxjump overs bröt jag ihop mentalt (helskotta vad mycket man hinner tänka egentligen!) och mota negativa tankar var tufft. Ett tag var jag på väg att bryta mitt i alla förbannade bbj! När jag sen var klar och insåg att jag faktiskt hann påbörja 50 snatches kom nästa mentala mealtdown! F*ck! Jag vilade längre än nödvändigt och ville verkligen inte. Efter det var jag inte människa förrens på eftermiddagen. Ett intag av Bricanyl kan iofs vara en stor bidragande orsak till en skakig kropp ;-)
Med facit i hand: kortare vila och jag hade plockat några reps burpee boxjump overs.

Igår var det dags för 17.2
Timecap 12 min

2 varv av:
15,24 m lunges med 30 kg dumbbells
16 toes to bar
8 dumbbells power clean

2 varv av
15,24 m lunges 30 kg med dumbbells
16 muscle ups
8 dumbbells power clean

Redan första sträckan utfall fick jag panik. Det var så jävla tungt rent ut sagt! Toes to bar bröts upp 8/8 och funkade fint. Power cleans gick bra, efter 7 vilade jag för att göra sista och gå direkt på utfall. Vilade efter första sträckan och det var så in i bängen tungt! Tillbaka och på med toes to bar. 4 gick bra sen ner och byta grepp, gjorde 2 och no rep på 3. Greppet höll inte. Med facit i hand skulle jag delat upp de resterande tolv i 2:or för att slippa de 3-4 no reps som jag drog på mig av envishet. Efter 8 power cleans var det igen dags för utfall, här var det tufft, jobbigt och jag ville inte. Fy satan. Muscle up kan jag inte så jag la ner och vilade men skulle sen ge mig på ett försök som blev nån variant välkippad toes to bar :-D Sicken syn! Att dra mig upp mot räcket med trötta, ömma underarmar fanns inte på världskartan och det blev kortslutning totalt. Summan sumarum: Jag kom till mitt satta mål (utfall varv 3) och är nöjd med det. Visst hade jag kunnat göra skalad version men mitt mål är att köra openwodarna RX så långt jag kan.

Och nej, jag lär inte komma till Games. Det är heller inte mitt mål och har aldrig varit men jag måste säga att det är himla kul att vara deltagare i ett sånt här stort event och att faktiskt våga göra något som jag egentligen inte är bekväm med.

Har du gjort något liknande? 
Anmält dig till något för att utmana dig själv eller gjort något som du inte är bekväm med? 
Berätta gärna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...