tisdag 9 juni 2009

Shit happens!

När man ska laga mat är det en fördel om man kollar så allt finns i huset innan man drar igång? Näe, vad ska man göra det för, det är väl överreklamerat? Klart vi har grejerna hemma .... Trodde jag. Jag har gått omkring hela dagen och längtat efter kvällens dillkött. När köttet är färdigkokt och jag ska göra såsen hämtar jag ättikan i svalen. Ättikan som inte fanns i svalen alltså. Skit ... Den ättikan som fanns hällde jag ut i sanden vid garaget efter att grannens katt gjort den till sin egen personliga kattlåda. Nåja, kattlådan är inte kvar och tro det eller ej, men dillköttet blev faktiskt gott ändå. Men det är klart, ättikan hade gett den slutgiltiga touchen. Nästa gång. Receptet är taget från Airams matblogg.



LCHF-dillkött med buljongkokta morötter
Ca 1½ kg högrev
morötter
grädde
ättika
creme fraiche
äggula
dill
Koka kött och grönsaker tillsammans. Ta ur morötterna tidigare om de blir klara före köttet. Koka köttet ca 2 timmar för att få det riktigt mört. Sila och stormkoka buljongen tills hälften kvarstår. Tillsätt ättika och häll på rikligt med grädde. Koka 5-10 min. Vispa samman creme fraiche med ett par äggulor (jag tog 2 äggulor och 1 ½ dl turkisk yoghurt och såsen blev simmig) och vispa ner. Koka upp nätt och jämt. Ta av från plattan och rör ner några klickar smör. Krydda om det behövs. Rör ner en näve dill.
Njut!
Jag glömde visst även några klickar smör märker jag nu när jag skriver.
Det å andra sidan hade jag hemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...