onsdag 15 juli 2009

Meatballs!!

Jag är totalt allergisk mot köpeköttbullar. Herrarna i huset äter det med god aptit och jag måste medge att det är smidigt, men nä. Jag ska ha hemmagjorda och inga småfjuttiga saker. De ska vara stora. Och när man ändå gör köttbullar (det är ju så kul att rulla menar jag) kan man lika gärna göra ett rejält lass så det finns i frysen. Då behövs det inga köpebullar och de smakar betydligt godare även om maken ger ett snett öga när jag påstår det. Köttbullar, de ska helst avnjutas direkt ur stekpannan på en gaffel. Det försvann en liten hög under stekningen måste jag erkänna.


Köttbullar
1 kilo blandfärs (fläskfärs)
1 gul lök
2 ägg
1½-2 dl grädde
salt, vit & svartpeppar
Fläskfärs är bäst enligt LCHF men jag gillar inte smaken av den så jag kör med blandfärs.
Skala och finhacka löken eller mixa den i mixer. Blanda köttfärs, lök, ägg och grädde väl i en skål. Smaksätt och börja trilla. Stek dom härligt gyllenbruna i rikligt med smör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...