onsdag 15 juli 2009

En tacopaj med drag

Jag blev sugen på tacopaj idag och när jag fick se att en påse tacomix innehöll 59 g kolhydrater bestämde jag mig för att prova tacoblandningen ur Dr Dahlqvist och Airams LCHF-kokbok. Alla kryddor utom lökpulver och chilipulver har vi hemma men det spelar väl ingen roll? Jag blandar. Maken kommer upp och nosar och jag säger att vi får se hur detta smakar eftersom chilipulver och lökpulver saknas. "Jamen vi har chilipulver, det har jag sett." säger maken. Oh, hoppla ... Hade vi chilipulver? Jag kollar igenom kryddorna igen men inte hittar jag burken. Sista burken, vad gömmer sig väl där om inte chilipulver? Ouuppss ... Om jag säger så här: det blev en stark tacopaj. Jag vet inte om jag tog dubbelt av chilipulver eller om jag rent av tog det igen istället för paprikapulver. Hur som haver, det blev drag i tacopajen. Jag frågade maken lite försiktigt om han ändå tyckte det var tacosmak på kryddningen. "Jag känner bara hetta." svarar maken samtidigt som han andas genom munnen. Å andra sidan, det lilla onda jag hade i halsen i natt är garanterat utrotat och makens bihålor rensades rent. Det var starkt som attan men det var gott som bara den. Mat, det är nyckeln till all hälsa.

Tacopaj 4-5 personer

Pajbotten
6 ägg
1½ dl grädde
lite smör
Vispa ihop ägg och grädde. Ringla lite smör i botten på en ugnsfast form. Häll över stanningen och grädda i ugnen i 200 grader tills den fått färg, ca 15-20 min.
Fyllning
500 g köttfärs
1 gul lök
2 ½ msk tacokrydda
1 dl vatten
4 tomater
2 dl riven ost
2 dl creme fraiche eller turkisk yoghurt
2 tsk majonnäs
1 dl grädde
svartpeppar & salt
Tacokrydda
1,5 tsk salt
2 tsk chilipulver
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar
Bryn köttfärsen. Finhacka löken och stek den med köttfärsen. Blanda ner tacokryddan. Häll på 1 dl vatten och låt koka ihop. Häll färsen över botten. Hacka tomaterna och häll i en bunke. Blanda ner creme fraiche/turkisk yoghurt, riven ost, majonnäs, grädde och krydda. Bred blandningen över färsen och grädda i ugn, 200 grader tills ytan fått en fin färg.
Till nästa tacopaj ska jag ha bättre koll på kryddblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...