torsdag 6 augusti 2009

Smaklökarna

Antingen börjar mina smaklökar väckas till liv efter att tidigare bombarderas med kolhydrater eller så är jag knasig. Maken röstar på det sistnämnda men jag tror mer på det förstnämnda. Tycker till och med baconet på morgonen smakar salt. Mycket salt.

Idag kom sommaren med buller och bång. Jag klarade 20 minuter i solen med min bleka kropp sen valde jag och sonen att gå in och glo på film. Så nyttjar man solens strålar till fullo. Eller? Eftersom sommaren kom åker grillen fram. Ikväll blev det grillkotlett och choronsås.


Choronsås 4 personer
4 äggulor
200 g smör

Reduktion
½ gul lök, grovt hackad
hälften av ½ dl vitvinsvinäger
hälften av ½ dl vatten

Smaksättning
en skvätt pressad citronsaft
2 tsk hackad persilja
dragon efter smak
3 tsk tomatpuré

Låt reduktionen koka ihop tills hälften kvarstår. Sila av löken. Ställ smöret på plattan och smält. Blanda äggulorna med reduktionen och vispa hela tiden tills det blir fluffigt. (jämför majonnäsens tjocklek, hälften av det är bra) Värm på eftervärmen på plattan (ställ inte på plattan, håll över i så fall) när smöret smält om så behövs men det ska varken sjuda eller koagulera. När det blivit fluffigt hälls smöret ner. Till en början en skvätt i taget och vispa hela tiden. Häll sedan på resten. Smaksätt och servera direkt.
Såsen går inte att värma igen, då skär den sig. Blir det över kan man servera den ihop med varm köttbit eller liknande och såsen värms därigenom.
Psst! Har man inte i tomatpuré blir det bearnaisesås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...