onsdag 5 augusti 2009

Tacosoppa

Det händer inte ofta men ibland måste jag prova fram lite nytt. Idag blev en sån dag när jag blev sugen på soppa. Eftersom jag är dålig på att planera när jag går hemma så får man rätta sig efter vad som finns framme. Att rota i frysen är inte att tänka på när maten ska lagas. Köttfärs fanns för ovanlighetens skull i kylen men att göra köttbullar lockade inte. Så när geniknölarna krockat färdigt kan det bli riktigt bra. Den här soppan går att få riktigt värmande och het beroende på hur alert man är med tacokryddan. Jag drog i lite extra och det värmde när soppan var uppäten.


Tacosoppa 4-5 portioner
500 g blandfärs
50 g smör
1 gul lök
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
2 dl grädde
1½-2 dl creme fraiche
10 skivor från kylskåpsosten
ca 1½ msk tacokrydda eller efter smak
svartpeppar
Smält smöret i stor gryta. Finhacka löken och låt den svettas i smöret. Bryn köttfärsen och blanda sen ner tomatkrossen. Häll på grädden och blanda ner creme fraichen. Krydda och smaka av med tacokryddan. Hyvla skivor från kylskåpsosten och lägg i grytan och låt smälta. Ta några varv med svartpepparkvarnen och smaka av igen.
Mängden tacokrydda är enbart uppskattad då jag kryddade rakt ner i grytan. Tacokryddan hittar du recept på här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...