måndag 8 februari 2010

Småjusteringar

Jag har ändrat lite i Lembasbrödreceptet. Testing, testing ni vet ;-) Både maken och jag är helt sålda på detta bröd, det smakar ju grovt bröd och är så gott! Att det dessutom mättar bra, innehåller lite kolhydrater och är både lätt och snabbt att röra ihop gör inte saken sämre. Jag åt en sån här plätt kl 17 och är fortfarande inte hungrig. Måste nog peta i mig något ändå, det lutar åt en halva Lembasbröd. Kan man leva på detta bröd tro? Eller nej föresten, det kan jag inte för jag tröttnar efter ett tag.

Lembasbröd 5 st
3 ägg
3 dl riven ost
3 msk majonnäs
1/4 dl sesamfrö
½ dl linfrö
3-4 msk fiberhusk
2-4 msk kruskakli
2 nypor anisfrön
Blanda ägg, ost och majonnäs. Häll i torrvarorna, lite i taget och låt det svälla en stund. Prova dig fram med torrvarorna! Smeten ska bli fast och hålla ihop, inte torr. Jag mixar sesamfrö, linfrö och anis fint innan jag har ner dem i smeten. Klicka ut 5 bullar och platta till dem på bakplåtsförsedd plåt. Grädda i 225 grader (varmluftsugn) i 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...