tisdag 24 augusti 2010

Korvstroganoff

Jag är kräsen när det gäller falukorv. Tycker de flesta smakar illa men Scans 800g har funkat rätt ok av alla sorter jag provat. I vår Ica supermarket hittade jag dock denna. Ica:s extra fin falukorv med 71% kötthalt och endast 3,5 g kolhydrat/100 g. Helt ok! Igår lagade jag till korvstroganoff och vår finsmakare i familjen, som inte vågar smaka på något, vår kära David, glufsade i sig inte mindre än två portioner bara av korvstroganoffen. Under kan ske, ibland. Både David och jag, och idag även maken, gillade denna korv så det blir att handla den i fortsättningen när det vankas falukorv.





Korvstroganoff 4-5 portioner
500 g falukorv
50 g smör
1 finhackad gul lök
4 dl grädde
2-3 msk tomatpuré
paprikapulver
salt & peppar
Skär korven i slantar. Bryn i smöret och häll på löken mot slutet. Häll på grädde, blanda i tomatpuré och låt puttra ihop 10 minuter. Smaka av med kryddorna.

3 kommentarer:

  1. Maken tyckte den var riktigt smarrig!

    SvaraRadera
  2. Den korven ska jag kika efter på mitt ICA, visserligen brukar jag försöka undvika ICAs produkter eftersom de behandlar sina leverantörer som skit men ibland kan de ju ha bra produkter som man måste testa :)
    Ja visst är det svårt att lära gamla hundar att sitta... Den äldre generationen har stort förtroende för läkare och Livsmedelsverket tyvärr. Vi får kämpa i motvind för våra nära och kära.

    SvaraRadera
  3. Värt att tänka på är att i den korven är 90% av köttet fläskkött och endast 10% nötkött. Fläskköttet får vara ända upp till 30% fett så...

    Nu spelar det ju mindre roll för er LCHF men köttmängdssynpunkt är det ju lite skumt att en korv med det inehållet ändå uppnåg 71% köttmängd.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...