måndag 29 november 2010

Ischoklad

Igår bakade jag lussekatter och när de gräddades passade jag på att fixa ihop lite ischoklad. Det tar ju sån tid menar jag. Jag missade dock en grej som jag skulle lagt på minnet, nämligen att dra plastfolie över alla innan de ställs i kylen för att förhindra att fettet lägger sig som en kant överst. Jag har en kant på mina. Om ni synar nedersta bilden så ser ni kanten. Ovansidan ser dessutom lite grådaskig ut men för att få ett fint kort vände jag botten på chokladen utåt. Ahhh, där tänkte jag till.

Jag gjorde ischoklad en annan gång men gillade inte riktigt den tjocka klump som hamnar i munnen när man gör i ischokladsformar så denna gång (detta tips kom jag ihåg!) hällde jag i muffinsformar. Meningen var att det skulle smaka lite mint efter pepparmintsaromen men den var jag visst för snål på. Jaja, de smakar bra ändå. Bäst till en kopp kaffe.



Ischoklad i muffinsformar



Ischoklad

70 g kokosfett
20 g smör
2 rutor mörk choklad
pepparmintsarom efter smak

Av detta fick jag 11 st


Smält allt i kastrull. Vispa ihop. Droppa ner mintaromen och smaka av. Häll upp i formar, dra plastfolie över och ställ kallt. Ta ut ut formarna och lägg i glasburk. Förvara kallt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...