fredag 28 januari 2011

Tack Anna Hallén!

Vår dotter, snart 10 månader, verkar vara en liten lchf-brutta. Hon gillar grädde, Bregott, feta såser men ratar välling, ibland gröt och bröd. En Bregott-klutt slinker däremot ner med glädje. Samtidigt som jag vet att det är rätt så har jag suttit med blandade känslor när hon smaskar. Bvc:s råd klingar i bakhuvudet även om jag inte alls delar eller tar del av deras felaktiga rekommendationer. Det har ändå legat där bak och skramlat. Sen har jag funderat på: tänk om det inte är bra för hennes kropp, tänk om hon tar skada av fet mat? Jag vet att jag gör rätt och jag vet att det är det bästa sättet att äta på men ändå har jag suttit med klyvna känslor. Jag lyfte frågan i min stödgrupp på Facebook. De svarade som jag tänkte och kände. En tjej (tack Emelie!) tipsade om att maila Anna Hallén. Den tanken hade inte slagit mig och lite "jag vill inte störa" har bubblat upp. Anna har väl fullt upp med annat, inte har hon tid att svara en helt okänd som jag?

I alla fall. Jag knåpade ihop ett mail och skickade till Anna. Igår trillade ett svar in. Men hallå? Redan?! Vad snabbt! Jag blev glad och varm i hjärtat. Annas ord var härliga att läsa och ett lugn la sig inom mig. Det känns skönt att få bekräftelse på mina tankar från någon som Anna som är betydligt mer insatt i kost till barn än vad jag själv är. Så, till er som själva funderar på om det är nyttigt eller ej med fet mat till barn, här kommer Annas svar:



"Fet mat är perfekt, men bebisar behöver också tillgång på kolhydrater då insulin är en kanon tillväxthormon samt att hon behöver ju även lagra in en del fett med hjälp av insulinet. Mosa potatis, ge henne banan, havregrynsgröt gjord på fetmjölk men inte dessa hemska färdiggröter och välling. Absolut inte margarin men rapsolja är ok, bara inte i överdriven mängd.

Mosa bär, puré, banan och blanda i turkisk yoghurt.

Du gör rätt och kan vara lugn och trygg. Men som sagt hon behöver också lite mer kolhydarter än vi vuxna.

Härliga hälsningar
Anna Hallén"



Åter igen,
Tack Anna,
för att du tog dig tid att svara på mina funderingar!
Läs mer på intressant på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...