söndag 30 januari 2011

Fiskgratäng

Jag är inte överdrivet förtjust i fiskgratäng. Jag minns fortfarande skolbespisningens gratänger som smakade något skumt och oaptitligt. Typ konstgjort och konserv. Inget för en kräsen sak som jag. Därför blir det inte ofta jag gör egen fiskgratäng trots att min är betydligt godare än skolbespisningens. Hör ni skrytet? ;-)

För några veckor sen stoppade jag ner två block torsk i kundvagnen och tänkte att vi måste bli bättre på att äta fisk. Lax äter vi visserligen ofta men det är ju trevligt med variation. Jag har kommit in en ruljans där jag varje dag ställer mig frågan: "Vad ska vi äta idag?" Och varje gång har jag samma idétorka. Jag tänker många gånger att jag ska göra veckomatsedel men sen glömmer jag, orkar inte, har ingen lust och bara glömmer lite till. Idag blev det att knåpa ihop en fiskgratäng. David vägrade smaka. Alva fick i sig två provsmaksbitar och lekte med resten. Vi mumsade på tills gratängen var slut.



Fiskgratäng 2 personer
1 paket torsk
2½ dl grädde
1½ dl creme fraiche
½ fiskbuljongtärning
1 tomat
dill
persilja
svartpeppar
  • Lägg fiskblocket i ugnsfast form
  • Blanda grädde, creme fraiche, dill, persilja, svartpeppar och smula ner buljongtärningen
  • Hacka tomaten och fördela ner
  • Häll över fiskblocket
  • Ställ i ugn, 200 grader ca 30 min

1 kommentar:

  1. Jag har samma problem, idétorka vissa dar...och jag är för ipulsiv för att kunna hålla mig till en veckomatsedel tyvärr :( Men men, sålänge man inte tappar tråden och äter bra mat så får det gå! :) Kram

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...