torsdag 10 mars 2011

Äggmjölk vs Välling

Vi har försökt få vår dotter på 11 månader att dricka välling sen hon var 4-5 månader. Nu de senaste månaderna har vi gett upp med att traggla. Hon har mestadels slagit ifrån sig flaskan. Någon gång har hon faktiskt druckigt men det är mer eller mindre under tvång. Varken maken eller jag har gillat detta men vi letade utvägar för att få henne sova bättre på natten och att jag ska slippa vara den enda som lägger henne eftersom jag ammar henne till sömns. På Anna Halléns blogg läste jag ett jättefint inlägg och i en kommentar skriver en mamma att hon gav sitt barn äggmjölk.

Jag har tidigare läst om fler som gett sina barn äggmjölk och jag har tänkt testa men ni vet hur det är med minnet. Det föll i glömska och dagarna rullade på. Efter inlägget i Annas blogg testade jag redan samma eftermiddag. Döm om min förvåning när hon gapade efter mer! Hon sög lite, släppte, ville ha mer, sög lite, släppte, gapade efter mer och så höll hon på tills halva mängden hamnat i magen. Här har vi tragglat med välling, tvingat i henne, hon har gråtit och fäktat med sina knubbiga små bebisarmar och så får hon något som hon gapar efter och dricker utan gråt eller vrål. Det dåliga samvetet bankade hårt. Vi har tvingat i henne skit när hon kunnat få bättre.

Åter igen var det detta med minnet. Vi testade två kvällar sen blev hon förkyld och ynklig. Bröstet var att föredra. Hosta och tre tänder senare var äggmjölken i glömska. Tills nu ikväll. Innan läggning gjorde jag en laddning. Samma visa som vid första provsmakningen upprepar sig. Hon gapar, suger, släpper, gapar, suger, släpper om och om igen. När jag trodde att hon inte ville ha mer ställde jag flaskan på golvet. Hon kröp fram, satte sig med en duns på blöjbaken, greppar flaskan och för den till munnen. Nu testar vi att ge äggmjölk om hon vaknar i natt (om vi inte supertrötta åter faller i glömska). Har vi tur slipper vi ge, kanske sover hon bra ändå ? Och vaknar hon och accepterar en flarra äggmjölk mitt i natten så är jag överlycklig över att slippa nattamningarna. Det är nog hela familjen glada över. Hon kan skrika rejält vår goa morrhoppa. Jag ska försöka uppdatera hur det har gått. Om inget annat får någon vänlig själ med bättre minne påminna mig ;-)





Äggmjölk ca 100 ml
1 dl vatten
10 g osaltat smör
1 äggula
1 msk grädde
  • Lägg smöret i kastrull och häll på vatten
  • Låt bli varmt så smöret smälter
  • Ha i äggulan och grädde
  • Vispa/mixa så det blandar sig ordentligt

Gör jag äggmjölk till mig använder jag 2 dl vatten/kaffe, 3 äggulor och ca 50 g smör. På det en skvätt grädde för lite rundare smak.



1 kommentar:

  1. Ett av mina barn hade så svårt att sova hela nätter. Han fick välling, somnade, vaknade ledsen en och en halvtimme senare. Detta pågick vecka efter vecka. Av en slump ramlade jag på ett inlägg på nätet som sa att vissa barns magar inte klarar välling på kvällen. Vi tog bort den, ersatte inte med ngt alls och vips! Nöjt sovande barn! Konstigt att inte BVC kan hjälpa en med detta.

    Nästa barn fick inte välling på kvällen:)
    Lycka till!
    Sussie

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...