tisdag 8 mars 2011

Fettisdagen

Om någon har missat det så är det fettisdagen idag. Likaså internationella kvinnodagen. Leve kvinnan! Är det någon som uppmärksammar kvinnodagen? Jag fick en extra puss av maken men en sån kan jag sno till mig när som så det räknas inte anser jag ;-) Pussar är alltid trevliga.

Jag hade tänkt unna mig en riktig semla idag. En semla kan jag faktiskt ta. Sen, efter lördagens fika, när min mage mådde allt annat än bra tänkte jag om. Jag ska inte ha någon semla med risk för att få en illamående mage igen. Jag kan klara mig utan en semla faktiskt. Så hämtade jag sonen från förskolan som undrade varför han måste gå hem? Han ville ha en semla med sylt som de brukar få på förskolan. Vi lullade hemåt. När vi kom hem googlade jag efter recept utan jäst. Hittade ett som smälldes ihop. En färdig bulle fylldes med jordgubbssylt och sonen mumsade glatt. Han var nöjd.

När jag hade slängt in hans bullar i ugnen tänkte jag: "Äh, vad fanken?" En halv sats Pones smälldes ihop, mandlar maldes (jag var dock lat och skållade inte innan), grädde vispades och Ponesen åkte in i ugnen. Jag kan så här i efterhand konstatera att Pones som semla/bulle säkert smakar bättre med lite kardemumma och sötningsmedel i sig. Jag hade inget av detta. Sen kan jag även konstatera att det som gör en semla är det gottiga i mitten. Av tradition äter jag alltid locket först. Så gjorde jag nu också. Två småtuggor senare mumsade jag i mig semlans mittendel med grädden och resten kastades ut till trädgårdens fåglar. De behöver också ha lite mat. Och jag var nöjd som en mätt gnu. Det är det i mitten som gör en hel semla. Resten runtomkring (brödet alltså) kan kvitta.


Har du ätit någon semla idag?


Mandelmassa och inkråm

Min semla á la Pones
Mixad kokos överst

Recept på Pones finns här


Mandelmassa

10-15 mandlar
  • Skålla mandlarna och mixa fint

(eller var lat som jag och mixa med skalet på)

  • Ha i lite sötningsmedel om du vill ha det
  • Blanda till lagom konsistens med vatten
Sonens semla med jordgubbssylt

Bullar utan jäst 6 små
2,5 dl mjöl
0,5 msk bakpulver
0,25 tsk salt
1 msk sirap
1,5 dl mjölk

Grädda i 200 grader ca 10 min

1 kommentar:

  1. Hej Helèn!
    Tittade runt lite på dina bloggar och gillade det jag läste och du har fina bilder på dina barn och inredning. Älskar allt det vita.

    Min fråga är hur du LCHF:ar för att gå ner i vikt. Jag misstänker att du inte har många kilo att gå ner. Jag har 5 kilo men vill gå ner 8 kilo om det är möjligt.
    Lycka till med ditt bloggande!

    Mvh Ankibee

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...