onsdag 2 mars 2011

Ha!

Det har tjatas om att lchf:are bidrar till större klimatpåverkan genom att äta mycket kött eftersom djur, skötsel och deras mat och så vidare bidrar till större koldioxidutsläpp (citat: maken). Idag i tidningen fick jag läsa en trevlig men ack så förvånande artikel. Det visar sig att godis påverkar klimatet mer! Allra helst skumgodis. Det står att läsa:

"En påse skumgodis har lika stor klimatpåverkan som en portion fläskkött"

Anna-Karin Johansson från Livsmedelsverket menar att resultatet var förvånade eftersom kött normalt är den livsmedelsgrupp som ger mest klimatpåverkan.

Visste du att det går åt 3,6 kilo ingredienser för att göra 1 kilo skumgodis? Detta gör att klimatpåverkan blir större. Jag visste inte att det krävdes så mycket för så lite. Och jag undrar: vad i helskotta är dessa 3,6 kilo ingredienser för något? Mjölkchoklad har 3 gånger så stor klimatpåverkan som mörk choklad. Attans ... Choklad som är så gott. Nu bankar det dåliga samvetet en aning, jag som faktiskt bryr mig mer om miljö och anammar återvinningstänket så gott jag kan. Ja, jag föredrar ljus choklad, sockerspäckad och med konstigheter i, före mörk choklad. Om jag måste välja. Tur att jag enbart har mörk choklad hemma. Sånt där annat, godis ni vet, ska jag inte äta. Det har min förnuftige son sagt.

Så, de fettskrämda, olärda som hävdar att vi som äter lchf bidrar till sämre miljö med att käka mycket kött, ni är inte strået bättre när ni kånkar hem ert godis. Så det så. Tänk, du med din godispåse är sämre än vad jag är med min köttbit. (nu låter ett na na na na nana i mitt huvud, till på köpet gör jag en långnäsa).



Sen stötte jag på denna artikel på Kostdoktorns hemsida. Men snälla säger jag bara ... Kavla ut detta och skrävla i kvällspressen och varenda fettskrämda kotte får något att slå sig på bröstet för. Till och med jag fattar att det inte går att dra några slutsatser efter enbart 5 dagar. En 5 dagars studie, jösses, de greppar verkligen efter halmstrån. Ska inte barn och barnfamiljer äta fettrik mat? Nä, de ska äta kolhydratrikt och ungarna ska vara höga av socker. Som om det inte bidrar till koncentrationssvårigheter. Hyperaktiva ungar också för den delen. Gör en studie på det istället. Det kräver inte en 5 dagar kort studie för att utvärdeta. Resultat märks inom några timmar.

Nu blev jag lite ettrig och på hugget, märker ni det? ;-)


(artikel om att godis påverkar klimatet mer, ur Motala & Vadstena Tidning 110302, Jon Wahlquist/TT)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...