tisdag 1 mars 2011

Not my cup of tea

Renskav. Sug på ordet en stund. Jag har hört gott om skav och hängde mig ner i frysdisken för ett tag sen för att köpa med mig ett paket hem. Bra att ha när latmasken bitit sig fast, vilket den har en tendens till att göra ofta. Förra veckan, sportlovsveckan, var sonen i Sälen med farföräldrar, kusin och faster. Tänk vad tråkigt det blev med en gång. Inspirationen till att laga mat blev lika med 0. En dag hade jag absolut ingen lust till något. Jag bara gick och drog med en bebis krypandes efter mig. Lunch. Vad fanken ska vi äta till lunch? Just det! Renskavs-paketet i frysen! Fram med det, släng i stekpannan med en klick smör och brassa på. Det luktade ... lite speciellt men än ska jag inte döma ut något. Jag fixade äggröra bredvid och hällde på grädde när renskaven var stekt. På med lite svartpeppar och MUMS! Eller inte ... Jag fixade det inte. Det smakade blärk och allt annat än gott. Jag petade i mig lite äggröra och urkade mig när lite grädde från renskaven kom med. Jag fixade inte äggröran heller och värmde rester från gårdagen. Maken kom hem på lunch. Jag sa att han får rota i frysen efter något ätbart. Men se, renskav, det gillade han och slevade i sig hälften och gjorde matlåda på resten. Jag tittade på honom med suspect blick. Ja, maken är konstig och jag undrar ibland om han verkligen har några smaklökar. Någon skav i dess olika former kommer jag aldrig mer köpa hem. Jag fick i efterhand höra att vilt- eller älgskav var godare. Eller renskav ihop med stekt bacon. Spelar ingen roll. Jag tänker inte prova någon mer gång.



4 kommentarer:

  1. Jag bloggade precis om skav jag med! Jag kan hålla med om att renskav smakar lite speciellt.Jag väljer nog också hellre älgskav eller viltskav. Souvas är däremot gott,lättrökt renskav.

    http://minlchf.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Hihihi, du är ju rolig!=))

    SvaraRadera
  3. Det här är ingen kommentar till detta inlägget egentligen, utan till dig och hela din blogg. Jag trillade över den igår och har nog läst igenom allt redan! Jag älskar att du skriver så öppet och ärligt, fullt med vardagshumor och anektoder. Många som bloggar om lchf känns så perfekta på något sätt, allt är så himla toppen hela tiden och de mår så otroligt bra jämt av sin nya diet. Jag har ätit lchf i en månad bara, men tappar ibland motivationen, för hur ska jag nånsin klara mig utan godis och kakor? Sen hittade jag din blogg, och även om jag varken är mamma eller fru så känner jag igen mig så väl. Du är verkligen inspirerande!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att både ren- och viltskav är väldigt gott. Speciellt när maken gör gryta på det med mycket grädde, lite enbär och andra kryddor. *mums* //Ekorren.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...