fredag 1 april 2011

Köttfärslimpa

Idag gjorde jag köttfärslimpa som min mamma gör den. Att göra i ugn har jag aldrig gillat. Jag gillar inte den kufiska smak som köttfärsen får när den är i ugnen. Jag tycker den smakar blä rent ut sagt. En gång testade jag att ugnssteka köttbullar efter ett tips om att det är smidigt. Smidigt är det, det måste jag hålla med om, men ut kom en hel plåt köttbullar som smakade urk. Jag gör i stekpannan istället. Visst, att göra köttfärslimpa så här är lite meckigt och knöligt när man ska vända den men om man bara har lite is i magen och lite tålamod så går det lättare och inte trillar sönder som min ena gjorde. Gott blev det ändå och sonen gillade jätteköttbullarna i stekpannan :-)
Helénes köttfärslimpa 3-4 portioner


500 g blandfärs

1 gul lök

3 ägg

svart- och vitpeppar

salt




  • Blanda allt


  • Forma till 2 limpor


  • Stek ca 4-5 minuter/sida på mellanläge innan du ger dig på att floppa runt limpa


  • Vänd flera gånger även när limpa är "rundstekt" så det blir färdigt i mitten


1 kommentar:

  1. aha =)
    va smart måste hålla med att klär man inte limpan med bacon så blir det ingen kul smak =(

    kul med nya tips
    tusen tack för en riktigt bra blogg!!

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...