måndag 11 juli 2011

Hela dagens intag






Som ni ser på bilden ovan är det ett glas apelsinjuice. Eller 2 dl rättare sagt. Det betyder 18 g kolhydrater. Inte ens ett fullt glas och 2 dl är ju urfjuttigt så det är lika bra att hälla ända upp till kanten eller hur? Vilket skulle innebära minst 18 g kolhydrater till. Två dagars kolhydratätande i ett ynka glas juice. Men så farligt är det väl inte? Det är ju bara juice, juice är ju nyttigt. För att inte tala om att det är fruktansvärt gott till frukost. Vad är juice gjort av? Frukt. Frukt innehåller fruktos. Socker. Det höjer vårt blodsocker. Ett stort kolhydratintag på frukosten lägger grunden för ett ökat sug resten av dagen. Har ni känt av det? Jag blir inte bara mer sugen fram på eftermiddagen, jag blir även mer hungrig resten av dagen.




Jag erkänner. Jag kan svepa ett glas till frukost eftersom maken vill ha sin juice. Det står där, lättillgängligt och bara blänger på mig. Det jag har märkt de dagar jag tar mig ett glas är att jag får ett litet sug på eftermiddagen. Det är inget stort sug men det är liksom något som ligger i bakhuvudet och skvalpar och tycker att jag kanske borde ta mig något. Vet ni vad jag tar ibland? Bigaråer. Det är farligt, farligt att ha ett bautastort bigaråträd på framsidan av sitt hus. Och de är så jäkla goda! Förra veckan fastnade jag under trädet. Jag skulle bara ta en, som sen blev tio och som sen blev en hög till. Jag fick lägga av. Igår hamnade jag i hallonlandet och mumsade hallon. När jag inte norpar en jordgubbe eller något smultron. Det är ändå trevligt att ha godis i trädgården.




Från juice till bigaråer och andra naturresurser.




Juice var det. När vi är på resande fot och bor på hotell har jag alltid tagit juice. Både två och fyra glas. Juice till frukost ser så sunt ut tycker jag. Fräscht och nyttigt. Jag tycker fortfarande det ser fräscht ut men nyttigt håller jag inte med om längre. Jag satt och studerade detta lilla innehåll i glaset innan jag svepte det. Det är ju helt sjukt hur mycket kolhydrater det innehåller! På förpackningen finns dessutom att läsa:




"Det är nyttigt att äta frukt och grönsaker. Livsmedelsverket rekommenderar att man äter 500 g frukt och grönsaker om dagen. En femtedel av det kan ersättas med juice, vilket motsvarar 1 dl."




Hur många dricker endast 1 dl juice undrar jag? Inte en kotte. Jag försöker göra det ibland om jag känner för juice på morgonen. Idag blev det två och vi får se om det berömda suget gör sig påmint i eftermiddag. I normala fall dricker jag vatten. Fattigt och torftligt va? Saken är den att jag gillar det. Bacon, ägg och ett stort glas vatten. Det gör liksom dagen. Och tar jag vatten istället för juice så slipper jag suget på eftermiddagen. Det är värt en hel del för mig.





1 kommentar:

  1. Jag brukar alltid nolla frukosten, annars blir det, som du skriver, ett sug på eftermiddagen.... möjdligtvis att jag någon timme efter frukosten tar kaffe med vispgrädde i...

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...