lördag 27 augusti 2011

Sparrissoppa

Jag hittade två burkar sparris i en låda. Jag hade nog haft en tanke med dessa när de shoppades hem men istället hamnade de i en låda och glömdes bort. Jag bläddrade igenom de kokböcker jag har för ett tag sen för att få lite ny inspiration. I paret Wikholms kokbok Lchf till vardags fann jag ett recept som jag utgick ifrån men hade i lite mer och mindre. Soppan blev sisodär. Ätbar självklart men så här i efterhand skulle jag skippat vinet. Och mixat sparrisen innan för det blev bara trådigt i soppan. Men men, man blir vis av sina erfarenheter. Eller? Häromdagen orkade jag inte laga mat utan istället fick frysen agera matleverantör. En matlåda sparrissoppa plockades ut. Barnen fick blodpudding. Den lilla klättrade upp i knät efter sin mat och snikte glatt åt sig lite soppa som hon åt med god aptit!





Sparrissoppa 4 portioner




400 g vit sparris (jag körde burksparris)

½ gul lök

50 g smör

6 dl vatten + sparrisspadet

3 dl grädde

2 dl creme fraiche

1-2 dl vin

salt

vitpeppar

svartpeppar










  • Finhacka löken och stek den lätt i grytan.




  • Häll på det flytande och ner med sparrisen




  • Mixa soppan slät eller behåll sparrisen i bitar




  • Smaka av med kryddor




Nackdelen med sparris är att urinen luktar skunk efteråt ... Onödigt vetande, jag vet ;-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...