tisdag 1 november 2011

Rostbiff


Jag har aldrig tillagat rostbiff i ugn men i fredags slängde jag en svartpeppar och salt-preparerad bit i ugnen. Undrar hur länge den ska vara inne? Maken kom med förslaget att söka på internet. Varför har jag inte tänkt på det? Eller kikat i några av de kokböcker vi har? Överkurs, här slängs det in och körs lite på känsla. Jag tog mig i alla fall tid att söka på internet efter ett tag. Hoppsan. Jag drog till med 170 grader. Då blir visst köttet inte rosa inuti men vem bryr sig om det? Jag kommer inte ens ihåg hur länge den stod inne. Någon timme kanske? Maken fick i uppdrag att göra såsen. När en make inte är så hemmavan i köket kan följande samtal föras (läs med en stänk ironisk skämtsamhet, vi kan driva med varandra en hel del här hemma):

- Såsen ska vara kall alltså (maken blandar glatt ingredienserna i en skål)
-Jasså, det står det inte här?
-Jamen, måste jag skriva uttryckligen i receptet att det ska vara varmt?
-Ja ... (mutter). Hur ska jag nu få ur det här?
-Ja, en slickepott kanske?
-Var finns en sån?
-I baklådan.

-Var finns balsamvinägern?
-I lådan
-Var?
-I lådan, en smal plastflaska.
-Vi har ingen kycklingfond.
-Nä, du får ta en bit av en buljongtärning
-Vi har ingen kycklingbuljong (maken står med kylskåpsdörren öppen och glor)
-Vad är det här? (jag plockar fram buljongpaketet som stått med texten ner)
-Åh, men titt

Ja, det blev en förbaskat god sås, renslickad till minsta gnutta. Varför äta ute när man kan äta hemma?




Balsamvinägersås 3-4 portioner


2 dl grädde
1 dl creme fraiche
3 msk balsamvinäger
1½ msk kycklingfond (eller ½ tärning)
2 vitlöksklyftor (jag föredrar personligen utan)
svartpeppar


Blanda allt i kastrull och låt småputtra ihop några minuter. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...