lördag 3 december 2011

Ibland blir det attans bra trots att det blir fel



Förra veckan (tror jag det var) skulle jag ta mig en bit Brie på kvällen istället för att proppa i mig två skivor Pågenlimpa med Bregott. Brie är både bättre och mer mättande än Pågen trots att Pågen är förbaskat gott. På BB när sonen var född serverades det Pågen till frukost, mellanmål och kvällsfika. Gissa vem som svullade? Jag fick be maken att hämta för det är aningens pinsamt att trycka i sig sex skivor synligt bland folk. Jag minns det än idag och jag fullkomligt njöt trots att jag mer eller mindre kastade i mig limpsmörgåsarna. Det svåra var ju att sluta äta. Jag skulle mycket väl kunna tryckt i mig mer än bara sex skivor. Utan att ljuga skulle jag garanterat fått i mig halva limpan utan att blinka. Men det ser ju inte så bra ut bland folk som sagt. Sen är det inte schysst mot de andra nyförlösta att smälla i sig allt själv. Jag var hungrig som en varg efter förlossning och idag när jag vet bättre förstår jag också varför. Ändå är det lustigt att jag med den kosthållning jag hade då rasslade ner graviditetskilona relativt snabbt.

Jösses vad jag svamlar. Åter till Brieskivan. Jag gillar Brie. Det är gott och ett smidigt tilltugg som mättar väldigt bra. Nackdelen är att man smakar bajs i munnen efteråt (hur nu bajs i munnen smakar?). En annan nackdel är att jag inte gillar den kall och varje gång jag ska ta en bit vill jag ha direkt, att vänta på att den ska bli rumsvarm är liksom inte min grej. Inte tålamodsmässigt heller. Vill jag ha, ska jag ha direkt inte om 10-20 minuter. Då har jag hunnit smälla i mig något annat istället. Det har tyvärr blivit att Brie-biten glöms av i kylskåpet och får sedan hamna i soppåsen istället. I alla fall, av någon anledning fick jag för mig att slänga in biten i micron. Jag tryckte start och plockade med annat. Det är tur att getögat slog en lov på micron annars hade det väl blivit en smärre katastrof? Det bubblade friskt där inne. Ut med tallriken, ett varv med saltkvarnen över och på med gaffel och kniv. Men vad är det här? Det smakar ju otroligt gott! Det är min nya grej om kvällarna. Micra lite Brie i ca 10-15 sekunder och dra två varv med saltkvarnen över. Ät och njut. Men man ska inte bli pussglad efteråt. Det uppskattas inte riktigt av den andre halvan. Inte av mig heller för den delen. Det blir aningens mindre päckelsmak i munnen om man sköljer ner med lite vin. Eller tar en sugtablett. Borsta tänderna är helt klart bästa bot.


Idag har jag testat något som jag velat testa länge men aldrig gjort. Det får bli ett inlägg en annan dag. Maken fick agera försöksperson. Jag satt på andra sidan bordet och studerade in i minsta detalj. Ska han skaka till och trilla ur stolen liksom? Han satt kvar och tuggade som en get tuggar gräs.Det är bara att inse, att ha honom som försöksperson är dömt att misslyckas. Han tycker ju allt är gott. Även det som smakar äckligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...