fredag 6 januari 2012

Kokospannkakor

Pannkaka är en stor favorit här hemma och även om jag modifierat det vanliga pannkaksreceptet så vill jag ändå att barnen ska få i sig mindre vitt mjöl än vad de redan får. Vår son är jättesvår med mat. Han vägrar smaka och är kinkig med det mesta. I skolan går det (av vad jag har hört) bra och han smakar på allt men här hemma är det sämre med den saken. Igår gjorde vi blomkålsmos. Han vägrade smaka som alla gånger innan. Idag ville han ha bacon till frukost (kors i taket!). En tugga senare och det var blä. De traditionella corn flakesen kom fram. Skitmat i min mening men det är det enda som går ner. 

Förra veckan hade jag ett stort sug av att baka och göra något. Inspirationen låg på noll och den gör så fortfarande men när jag känner ett sug då är det bara att försöka hitta på något att göra. Det saknar jag med lchf: bakandet. Innan bakade jag bröd, bullar, kakor, mjuka kakor och så vidare. Visst kan jag göra det nu också men tyvärr tycker inte jag lchf-varianterna av bakandet är det samma som det vanliga. Ta en kladdkaka till exempel. En lchf-kladdkaka kommer inte i närheten av en riktig sockerspäckad, kladdigt seg kladdkaka. Jag väljer hellre den sockerspäckade någon gång då och då i så fall om jag ska vara ärlig. Kladdkaka kunde jag baka var och varannan dag innan men nu är det sällan förekommande. Inte undra på att jag mådde som jag mådde innan egentligen och drogs med ett jäkla sug.

Anna Halléns kokbok Lchf-husmanskost är ju en stor favorit. I den hittade jag recept på kokospannkakor. Det kan ju vara värt att testa på småglinen. Jag visste i och för sig sonens reaktion men testar man inte så vet man inte. Jag gjorde om lite i receptet för att passa småkinkiga barn (som ändå knappt åt). 







Kokospannkakor 9-10 st

3 ägg
2 dl grädde
0,5 dl fiberhusk
0,5 dl kokosflingor
en nypa salt
2 dl mjölk
ev. lite vaniljpulver
smör

  • Mixa kokosflingorna lätt i mixer (behövs självklart inte men mina barn har gnällt över kokosflingor)
  • Vispa upp äggen och blanda i grädde, kokosflingor, fiberhusk, mjöl och salt
  • Låt stå ca 10 minuter så fiberhusken får svälla
  • Stek i smör och gör mindre plättar 0,5 dl smet/plätt


Fiberhusk är pulveriserat psylliumfröskal,glutenfritt och fri från kolhydrater. Det gör att smet eller deg blir lättarbetad och hålls ihop vid bakning.
Du finner fiberhusk bland glutenfria produkter i de flesta välsorterade mataffärer.

2 kommentarer:

  1. Hej! Hoppas du haft en härlig dag och får en fortsatt härlig helg. Du har en award att hämta inne hos mig om du vill. :)

    SvaraRadera
  2. Stek dom i kokosfett så blir det jättegott!

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...