måndag 2 januari 2012

Rättikagratäng

Vem saknar inte en krämigt god potatisgratäng? I mina yngre dar och när jag flyttat hemifrån gjorde jag och dåvarande sambon potatisgratäng varje helg. På helgen är det ju lite fest och då ska det ätas gott eller hur? Då tränade jag som en tok och hade ett väldigt fysiskt tungt arbete så då var det absolut ingen risk att jag la på mig av allt vi åt. Självklart åt jag fettsnålt och kolhydratrikt. Oftast hungrig, eftermiddagarna var hemska, och ständigt sugen. Då trodde jag det var för att jag har så otroligt dålig karaktär. Idag vet jag bättre och varför jag ständigt var hungrig och sugen. Vem 17 håller sig mätt på morötter, nyponsoppa och äpple liksom?

För länge sen stötte jag på substitutet till potatisgratäng, nämligen rättikagratäng. Tanken att göra har alltid funnits där men av olika anledningar har det aldrig blivit av. En dag blev det av. Rättika letades upp i affären och sen hem och testa. Rättika smakar som rädisa men är helt vit till utseendet till skillnad från rädisa. Jag googlade efter rättikarecept och hittade två olika varianter. Jag valde ändå att köra på mitt sätt och gjorde precis som när en vanlig gratäng görs. Skillnaden var att jag kokade rättikan innan. Hur smakade det då? Jo, faktiskt helt ok! Jag förstår nu (efter ett tips) att smakrik ost är att föredra. Lite tuffare på kryddningen borde jag också varit. Det smakade inte så värst även om det var väldigt gott. Maken mumsade på utan ett ord och när jag frågade hur det smakade klämde han ur sig "Helt ok." Enbart rättika gav en lite "hård" känsla i munnen tyckte jag och rättikasmaken kom fram och då saknade jag en mjuk och krämig potatisskiva. Å andra sidan, maken och jag höll oss mätta längre och var mer belåtna efter rättikagratängen än vi varit när vi ätit vanlig potatisgratäng. Då är man som välkänt rätt proppmätt och däst i magen. Det slapp vi nu. Det efterkommande sötsuget som vanligtvis kommer efter potatisgratäng uteblev också.

Jag kommer göra rättikagratäng igen men då med en annan ost (det blev Herrgårdsost denna gång) och mer kryddning.  







Rättikagratäng 2-4 personer

2 bitar rättika (jag kommer tyvärr inte ihåg hur mycket de vägde men 2 lagom stora bitar tog jag)
1 gul lök
3-4 dl ost (gärna smakrik)
2-3 dl grädde
1 vitlöksklyfta
salt och svartpeppar


  • Skala och skiva rättikan
  • Koka i vatten ca 20-30 minuter (det går säkert att koka i grädden också)
  • Låt rättikan ånga av innan det läggs i form så det inte blir så "blaskigt"
  • Skiva löken
  • Lägg ett lager rättika i botten i ugnsfast form
  • Lägg ett lager med lök, ost och kryddor
  • Avsluta med ett lager rättika och resten av osten
  • Häll över grädden
  • Krydda

Gratinera i ugn ca 30 minuter tills osten fått fin färg





4 kommentarer:

  1. Jag tycker också att den funkar bra som substitut, skulle gärna haft något mjukare rättika jag med, men man kanske kan köra den i ugnen lite längre...? På lägre värme...gott var det iallafall!:))

    SvaraRadera
  2. västerbottenost i och jag är in heaven :)

    SvaraRadera
  3. Smaskigt hur mångagrader på ugnen?
    Hälsningar
    Stina

    SvaraRadera
  4. Jag kokade rättikan i 25 min och 30 min i ugnen. Helt fantastiskt gott och mycket mjuk så att den föll isär.
    Tack för ett bra recept.
    Stina

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...