lördag 11 februari 2012

Lchf frallor

I torsdags fick jag hem en beställning från bodystore. Jag hade önskat att de hade lite mer saker men de har de inte så jag får lägga en beställning till lchfbutiken också. Jag beställde kokosnötsmjöl och nu ikväll var jag tvungen att provbaka lite. Jag utgick från receptet lchf ostfrallor och provade mig fram. Ut kommer några fina bullar. Jag tyckte de påminde om scones, maken tyckte de påminde om drömmar. Vad tycker ni?

Vi har nu provsmakat. Jag tycker som vanligt att det smakar aningens för sötsliskigt och skulle nog behöva haft i lite salt. Andra halvan av bullen åt jag med ost, gurka och salt på. Då smakade det bättre men hur 17 kan man komma förbi den sötsliskiga smaken tro? Jag får provbaka lite mer och fortsätta testa :-)




I väntan på ugnen
Jag plattade till dem en aning, det behövs inte om man inte vill ha ett plattare bröd då


Efter ugnen
Scones, drömmar eller vad?


I genomskärning




Lchf frallor 4 st

1 tsk bakpulver
1 dl kokosnötsmjöl
2 ägg
2 dl riven Västerbottenost
1 dl grädde
1 dl vatten
salt efter smak


  • Blanda allt till jämn smet. Blir smeten torr, blanda ner mer vatten (eller grädde). Smeten ska kännas fast
  • Forma till 4 bullar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt
  • Grädda 15 minuter i 225 grader (180 grader varmluftsugn)


Om jag har räknat rätt ska varje bulle innehålla 2,6 g kolhydrat




3 kommentarer:

  1. Vad fina de ser ut :D

    SvaraRadera
  2. Spännande! Bröd med kokosmjöl kan lätt få sockerkakskonsistens. Kanske är det den som du tänker på? Men brödet ser gott ut.

    Kanske kan du hitta mer inspiration på de här amerikanska bloggarna där jag hittat inspiration till flera jättebra recept. De har haft kokosmjöl mycket längre än oss och har många fantastiska recept, som rostbröd, pizzabotten och chokladkaka.

    Dessutom har den sista så gott som alltid videofilmer för varje recept.

    http://nourishedkitchen.com/coconut-flour-bread/

    http://www.tropicaltraditions.com/organic_coconut_flour.htm

    SvaraRadera
  3. Ja, Gustaf du har rätt, sockerkakskonsistens. Tack för länkarna, de ska jag kika in lite mer på :-)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...