onsdag 8 februari 2012

Rostbiff med skysås

Jag skulle göra köttgryta en dag och hade tagit upp två bitar kött. Vad jag inte tänkte på var att den ena var en fransyska och den andra en rostbiff. Hur blir det att blanda i en gryta? Jag fegade till och lät rostbiffen vara och fransyskan blev en himla god och mättande köttgryta. Det tyckte i alla fall 3/4 av familjen. Rostbiffen hamnade i kylen i väntan på bättre tider.

En dag, på väg hem från universitetet, lite så där småhungrig ni vet, satt jag och lurade på vad 17 jag ska äta? Nog för att jag är lat men att stanna någonstans och köpa med mat hem lockade inte. Då måste jag ju gå ur bilen (ja, ni hör!) I och för sig kan jag ta driven på McD men äh, en hamburgare lockade inte heller. Så kom jag på den stackars rostbiffen som inte blev tillagad. Väl hemma preparerades en olja med grillkrydda (hemmagjord så klart), salt och peppar och en skvätt senap. En äggula vispades in i allt också. Rostbiffen fick geggas runt i blandningen, placeras i en form och skjuts in i ugnen!

Den fick väl stå där någon timme. Jag rörde ihop en rosésås men när rostbiffen hade vilat en stund efter ugnen så hade den släppt en massa köttsaft. Jag måste testa ... Fram med grädde, soja och häll över skyn. På med grädde, krydda och dutta i lite soja. Fasiken vad gott. Maken käkade rosésås och jag skysås. Lagom lyx.

Som ni ser på bilden nedan var denna rostbiff iklädd en äcklig fettrand mitt i allt. Jag verkligen hatar sånt och dissekerade köttbitarna till max. Minsta lilla fettsträng eller sena petas bort. Jag tycker det är vidrigt att tugga på. Det går bara inte, jag får kväljningskänslor. Ni förstår varför jag inte gillar panering va? Jag vill se vad jag äter. Dessutom har jag aldrig riktigt förstått mig på panering. Det innebär ju bara en massa balt. 





Skysås

Sky från köttet
1-2 dl grädde
1 msk soja
salt och peppar
1-2 äggulor
1 msk smör

  • Blanda allt och låt puttra ihop
  • Sänk plattan alternativt stäng av plattan och ha i äggulan
  • Vispa ordentligt
  • Smaka av med kryddorna



By the way:

Jag hade räknat med att inte kunna röra mig idag. Nog vet jag att jag har biceps men för övrigt känns kroppen helt ok! Och de som påstår att man måste ha kolhydrater för att orka träna har helt fel.
Det glömde jag skriva igår.
Trots att jag delvis kände mig väldigt svag i vissa övningar så hade jag ork och kände mig stark i andra övningar. Jag lämnade gymmet med lätta ben och med ett leende på läpparna. Fasiken vad skönt det kändes i huvudet! Pigg var jag också. 

För en timme sen lämnade jag blodbussen och jag valde att cykla dit och hem. På vägen hem pressade jag i en rejäl uppförsbacke.Varför ta det lugnt liksom? Inget fel på orken där heller men flåset och kondisen är det ju aningens sämre med.
*visslar* 

1 kommentar:

  1. Mmm, ser ju supermums ut! Jag gillar fettränder.haha.

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...