torsdag 1 mars 2012

Och den gemensamma nämnaren är?


Ja, utifrån bilden ovan, vad har dessa saker gemensamt tro?





Deras gemensamma nämnare är träning. Konstigt va? Det som saknas på bilden är dock en planka. Sen jag började träna på Spartan gym har jag fått ta del av en himla massa effektiva övningar. Det har sporrat mig till att träna hemma på kvällarna, för lite mer träning. Och, eftersom jag inte har en kettlebells hemma så får jag ta till det som finns. Häromkvällen gjorde jag sidoövningarna med symaskinen men den upplevde jag för lätt.

Tidningskorgen á 13 kg och pulversläckaren á 2 kg används till magdödarträning. Pulversläckaren är för lätt, jag vill ha mer tyngd men i brist på annat får den duga och jag gör mer upprepningar.  

Dotterns pall används till dips (heter det så?) Träning för änglavingarna ni vet ;-) 


Hur gör man dessa övningar då?

Plankan: Lägg dig/ställ dig på armbågen/underarmarna. Upp på tå och kroppen ska vara rak som en planka. Spänn magen och svanka inte med ryggen! Börjar ryggen falla mot golvet, dra upp rumpan lite mot taket eller ta paus. Att ryggen säckar ihop innebär att magmusklerna inte är tillräckligt starka. I början orkar man bara stå några sekunder, det är inget ovanligt och inget nederlag! Magmusklerna stärks snabbt och du kommer orka stå längre. Har du möjlighet, gör gärna denna övning vid en spegel så du ser att du står likt en planka och inte har rumpan för högt upp mot taket. För djupare träning kan du lägga upp fötterna på en säng/pall. Står du på golvet kan du växelvis även dra upp knäna åt sidorna för mer effektiv magträning.

Magträning av sidomusklerna med tidningskorg: Stå rakt med en knapp höftbredd isär med fötterna. Stå gärna framför en spegel så du kan se rörelsen. Ta tag i korgen (eller en väska med tyngd, inte för lätt för då känner du inget). Spänn magen och luta dig åt höger som om du skulle ställa ner korgen på golvet men håll kroppen rak åt sidan. Svanka inte med ryggen och se till att ha magen spänd. Upprepa 10, vila 10 och upprepa 10 så mycket du orkar. Byt sida och gör likadant.

Magträning med pulversläckaren: Sätt dig på golvet. Lyft fötterna på golvet och luta dig svagt bakåt, du ska sitta på "ovansidan" av rumpan. För pulversläckaren från sida till sida. Se till att ha magen och ryggen spänd! Upprepa 30, vila 10, upprepa 30 eller så mycket du orkar.


Rosa pallen: Sätt armarna på kanten av pallen, handlatorna in och fingrar ut. Räta ut benen så mycket du kan eller ha dem böjda i 90 graders vinkel. Ha lite avstångd från pallen. Höj och sänk nu överkroppen och tricpes får jobba, armbågarna ska hålla 90 grader. Håll armarna nära kroppen så inte armbågarna börjar åka ut mot sidorna. Upprepa 10, vila 10, upprepa 10 eller så mycket du orkar.


En annan, riktigt magdödare är "nudda hälen": Lägg dig i sit ups-position, armarna längs sidorna. Lyft överkroppen och rör hälarna med fingertopparna växelvis sida från sida. Upprepa 30 sek, vila 10 och upprepa 30. Det kommer värka i magen, var så säker!

Och så den traditionella, armhävningar. Också en väldig svaghet hos mig. Jag kan hiva upp en kettlebell över huvudet utan problem men min egna överkropp orkar jag knappt lyfta. Jag står på knä och kommer definitivt inte ner till golvet som man ska ...

Triceps är min andra svaghet och behöver mer styrka. Idag kan jag intyga att jag har en baksida på mina armar ;-)

3 kommentarer:

  1. Haha...supersmart träning det där:)) man tager vad man haver. Funkar finfint.

    SvaraRadera
  2. underbart!!
    Fantasin är det enda som sätter gränser ;)

    SvaraRadera
  3. Åh vilka bra tips! Tack för dem =)

    //Lindha

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...