lördag 10 mars 2012

Sjukt hela veckan



Sammanfattning av denna vecka:

Måndag: hemma med sjuk, febrig dotter som var mitt livs levande plåster. Någon irriterande hosta gör sig påmind. Jag gurglar saltvatten för fullt. Höll på att hosta upp lungorna efter hämtning av sonen på skolan. Mördarbacken kan ta kål på nästan vem som helst som inte är helt kurant! Däckar med dottern vid nattning.

Tisdag: Jag fyller år och på kvällen börjar jag frysa som en liten skit. 38,8 i feber. Jaha. Samma som dottern. Desperate housewifes har premiär på tv. Maken är uppe och säger till men jag är totalt däckad bredvid dottern.

Onsdag: Boken ovan kom! Tack vare Panodil och Voltaren tar jag mig till affären och hämtar ut den sen var mina krafter slut. Jag orkar ögna igenom den och kika igenom recepten, grämer mig över att jag inte kan prova att göra ketchup och däckar vid nattning av dottern men lyckas vakna lagom till Grey´s Anatomy.

Torsdag: Feber igen men "bara" 38 grader. Det håller på att vända. Ena bilen är på service och efter intag av Panodil och Voltaren ger vi oss av för att hämta den. Jag vill ha lite luft, tar ett span på nyöppnade Hjärta till Hjärta och hämtar sonen. Det var mer än vad jag orkade med. Helt slut när vi kom hem och åter igen höll lungorna på att hostas upp!

Fredag: Feber 38,8. Förbannades skit ... Det börjar krypa i mig att inte ha ork. Maten är under all kritik. Jag har ingen matlust alls, inget smakar i feberfrossan. I och för sig kom hungerkänslorna under kvällen så det tolkar jag som positivt. Det vänder nu!

Lördag: Feberfri! Tjohooo! Nu ska jag göra allt det däringa som jag inte klarat på hela veckan det vill säga: laga sonens rygga, sy in min tankini, laga ett par byxor, sy en kulpåse, plocka upp pinnarna efter trädbeskärning, beskära sista trädet, testa att göra papper, städa, bädda rent i sängarna, tvätta och säkert en massa mer.
Jag orkade testa att göra papper, laga sonens rygga, sy en kulpåse (som inte blev bra), plocka upp pinnarna från backen sen sa hostan stopp. Förbannat.  

Söndag: Kalastajm på eftermiddagen. Något ska bakas, jag lurar på en tårta från kokboken ovan. Annars har vi massor av rabarber i frysen så det kan bli en paj. Vi får se :-)





I torsdags behövde jag göra något. Jag bara var tvungen att göra något! Det fick bli mandelvåfflor ur kokboken. Jag gjorde dock lite annorlunda. Jag orkade inte prångla ner våffeljärnet så jag gräddade i stekpannan och jag hyttade i lite vaniljpulver. Den kräsne sonen åt en, väl dold under sylt men han åt. Dottern var plåster på maken och smakade inte alls. Hon är jättekinkig med maten nu. Jag hade taskigt smak- och luktsinne men den bit jag smakade vill jag minnas som god. Jag ska göra om dessa någon gång framöver.


Mandelplättar (våfflor) 8 små

4 msk smör
4 ägg
4 msk mandelmjöl
4 tsk fiberhusk
4 krm bakpulver
4 msk grädde
1 krm salt
1 tsk vaniljpulver

  • Smält smöret i micron
  • Vispa äggen och tillsätt mandelmjöl, fiberhusk, vaniljpulver och bakpulver
  • Blanda ner grädde, smält smör och salt
  • Grädda i smör och klicka ut små plättar i stekpannan eller grädda i våffeljärn för att få våfflor



1 kommentar:

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...