onsdag 30 maj 2012

Pannkakor på våffelsmet med hemmagjord äppelmos

I lördags hade vi en sån där bra dag. Träning på förmiddagen, lunch, fika med kompis, lite spontanshopping och rens, fix och röj i trädgården. Klockan närmade sig 18 och jag kände mig klar med mitt ogräsrensande. Att det känns skönt i själen efter lite rensning! Inga tankar som stör, händerna bara river av sig självt. Meditation i rörelse. Så kommer det här, vad ska vi äta? Åter igen är jag inne i en svacka av omotivation gällande matlagning. Till och med frysen börjar gapa tom på maträtter att ta till i nödfall. Pannkakor får det bli. Så, in och bläddra i Anna Halléns kokbok lchf för familjen. Valet föll på klassiska våfflor men lat som jag är orkar jag inte dra fram pallen för att klättra upp och rota fram våffeljärnet någonstans längst in i skåpet över kylen. Stekpannan finns smidigare på plats och framme. Mitt i allt tar fiberhusken slut. Hoppsan. Det löstes med en liten skvätt pofiber. Jag hade dessutom i lite vaniljpulver och hade i för lite. De blev ganska smaklösa men med lite äppelmos och vispad grädde blev det helt ok! Dottern, som aldrig gillat pannkakor, puttade undan tallriken och lämnade bordet. Sonen undrade om det var samma pannkakor som annars och ja, jag ljög och sa att det var det. Skäms på mig. Han tyckte inte de smakade något men åt ändå två. Maken och jag delade på resten.





Pannkakor på våffelsmet med hemmagjord äppelmos 4 personer 
Cirka 13 handflatestora pannkakor, 8-10 våfflor

1 dl mjölk
2 dl grädde
2 msk fiberhusk
50 g smält smör
4 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 krm salt


  • Blanda allt och låt stå i ca 5 minuter så smeten tjocknar ihop. Den blir tjockare under tiden.
  • Ha i smör i stekpanna/våffeljärn och portionera ut smeten. Stek gyllenbruna.

Hemmagjord äppelmos

2 skalade äpplen i bitar
3-4 dl vatten

  • Koka äppelbitarna ca 5 minuter.
  • Häll av vattnet och mixa till slät mos.
  • Låt svalna innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...