tisdag 1 maj 2012

Supersmoothie

Igår kom nya tidningen mat & hälsa i brevlådan. Idag blev den läst till frukost. Jag föll för ett recept mot slutet av tidningen som jag testade med en gång. Barnen fick den till frukost och för en gångs skull blev det skilda roller. Sonen, den kräsne i familjen slurpade i sig allting. Dottern, som i normala fall smakar på allt utan att blinka tog sig några slurpar och lämnade bordet. Jag smakade lite och ja. Den var god. Helt ok. Förhoppningsvis kan denna gå hem till barnen även framöver. Den var snabb och enkel att göra. Sånt uppskattas!


 


Supersmoothie 1 portion

2 ägg
3 msk kokosolja eller annan kvalitetsolja (jag tog ekologiskt kokosfett)
0,5 dl mjölk
0,5 dl grädde
vaniljpulver
1 dl frukt eller bär
ev. lite vatten

Till denna smoothie använde jag 1 dl blåbär och ½ banan (på barnens begäran)
 

  • Lägg allt i en skål och mixa med stavmixer



För gul dryck: sharonfrukt, persimon, mango, banan
För röd dryck: hallon, jordgybbar, röda vinbär
För grön dryck: kiwi, avokado
För blå dryck: blåbär, björnbär, svarta vinbär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...