fredag 31 augusti 2012

Fruktos


Bild lånad från google
 
 

Många som står på gränsen till att lägga om till lågkolhydratkost eller redan äter lågkolhydratkost har svårt att skiljas från sin frukt. "Man får ju inte äta frukt på lchf." Får och får, vem säger att man inte får? Var och en kan lägga ribban själv för hur man vill äta.

Personligen har jag aldrig varit förtjust i frukt och när jag började äta lågkolhydratkost insåg jag att detta var mitt sätt. Som gammal Viktväktare åts frukt i fri mängd och jag trivdes aldrig med det. Äta ett äpple när jag är hungrig? Jag vill ha mat och pointsen är slut. Jag förstod aldrig varför jag blev än mer hungrig när jag ätit frukt? Vad är det för fel på mig? Jag fick tvinga i mig en frukt till för att försöka uppnå mättnad. Frukt stod mig upp i halsen ska jag erkänna. Med lågkolhydratkost äter jag inte frukt just för att jag inte är saknar det men visst händer det att jag äter frukt om jag är sugen.

Lite intressant men skrämmande information om fruktos.

Fruktos har ett lågt GI-värde (27) och anses därför bra. Att fruktos har detta låga värde beror på att fruktos måste omvandlas till glukos i levern vilket tar lång tid (GI-värde mäts 2 timmar efter intag). Det här gör fruktos missvisande på grund av den långa omvandlingstiden.

Fruktos gör oss ännu mer sugna på sött. Ingenting för en sockerberoende med andra ord. När vi äter fruktos ökar transportmolekylerna i levern för glukos. Det gör helt enkelt levern "hungrigare" på ännu mer glukos vilket ökar risk för sänkt insulinkänslighet och övervikt.

Fruktos mättar sämre än glukos. Ju mer frukt vi äter desto hungrigare blir vi (här känner jag igen mig). Fruktos har en mycket sötare smak än vanligt socker. Fruktos lagras främst som fett och mycket fruktätande är ofta orsaken till kvinnlig fetma.


Är jag helt emot frukt alltså? Nej, inte alls. Om ditt mål är att gå ner i vikt kan frukt vara boven till att du inte går ner i vikt. Det underhåller dessutom ditt sug och du blir sugen på mer. Fruktos triggar till ett ökat sötsug. Många som börjar med lågkolhydratkost ersätter sin frukt med bär. Även bär innehåller fruktos. Värt att veta. Många myser om kvällarna med en skål bär och vispad grädde. Det är absolut inget fel med denna mysstund men om du inte går ner i vikt eller har problem med sockerberoende kan detta vara något att fundera på. Grädde i sig är också en bov till att vågen inte rör sig neråt och grädde innehåller mjölksocker som kan trigga sug. Den som vill ha sin frukt får äta sin frukt men se den som en efterrätt eller godis. Fem om dagen tror jag inte på. Det är bara som bäddat för att vara fast i sitt sockerberoende. När det gäller sockerberoende bör frukt uteslutas helt. Eftersom fruktos triggar värre än socker så finns det inte så mycket alternativ. Vill man råda bot på sitt sockerberoende råder nolltolerans. I alla fall tills man har sitt beroende under kontroll. Vi är olika som indvider och det som triggar dig kanske inte triggar mig och vice versa. Vi alla måste det sätt som funkar bäst för en själv. Klarar du att äta frukt så unna dig din frukt. Och njut av den.


2 kommentarer:

  1. Frukt är verkligen en luring :-) Åt ett äpple på jobbet igår. Det var jättelänge sen sist och det är ingen uppoffring för mig heller att låta bli frukt, har aldrig varit särskilt förtjust i frukt. Men igår blev jag sugen på ett äpple och det var jättegott (fast kanske lite för sött). 20 minuter senare blev jag tokhungrig, inte bara sugen utan riktigt hungrig! Det gick över efter ett tag och sen var allt som vanligt, men jösses vilken berg-och-dalbana blodsockret åkte på av bara ett litet äpple!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Jag har inte reflekterat över detta innan utan trott att det beror på min dåliga karaktär. Alla andra kan ju klara sig några timmar på jobbet på ett ynka äpple, varför inte jag? Det är så uppenbart nu!

      Det räcker med så lite för att reagera så stort men håll med om att det är ganska fascinerande att märka sån klar reaktion!?

      Radera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...