fredag 26 oktober 2012

Gräddig falupytt

Ibland, eller ganska ofta, infinner sig dagar då jag har lust men ingen som helst inspiration till att laga mat. Jag tycker samma maträtter upprepas och lagas om och om och om igen. Tråk. Med en (två) kräsna barn så blir inte svängarna alltför stora tyvärr. Det som funkar är vad som lagas och jag tröttnar emellanåt. Häromkvällen var en sån dag. Jag ville göra något nytt men vad ska jag hitta på?

Kajsa Warg klev fram. En snutt falukorv, lite bacon, lite blomkål, någon morot, några ägg, en skvätt grädde, lite kryddor och en stackars lök plockades fram. Med få saker kan det bli himla gott! Ena barnet åt. Andra vägrade. Som vanligt med andra ord.






Gräddig falupytt 2 personer
 
½ falukorv Icas extra fin
8-10 skivor bacon
Blomkål efter tycke
½ gul, hackad lök
1 morot i bitar
Smör att steka i
1 dl grädde
salt
svartpeppar
paprikapulver
 
 
Stek moroten först så den mjuknar en aning (om du inte vill ha lite tuggmotstånd vill säga)
Bryn med bacon och falukorv
Lägg ner delad blomkål
Bryn med löken
Häll över grädden och låt snabbt koka ihop
Smaka av med kryddorna
Servera med stekta ägg
 


1 kommentar:

  1. Det låter gott! Och så enkelt och smidigt att göra! :)
    Ha en toppen dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...