tisdag 20 november 2012

Helénes lchf - kladdkaka

Igår när jag gick och la mig fick jag en idé. "Om man tar lite sånt, lite sånt ..." och så vidare, undrar hur det kan bli? Jag avslutade tanken med att jag måste komma ihåg den till idag och testa. Varför är det alltid så, att alla bra idéer kommer på kvällen? De antecknas aldrig (inte jag i alla fall men jag har funderingar på det), och sen tror man att man ska komma ihåg till dagen efter? Tror ni jag kom ihåg idag? Hela dagen har passerat i ett enda svep, en dag som inte alls gått som tänkt någon gång och allt har gått i ett rasande tempo. Ett härligt tempo förvisso. När middag var undanstökat kom jag på. Visst ja! Min fundering. Ungarna ska inte i säng än, jag testar

Ingredienser och diverse redskap plockades fram. Receptet skrevs upp under tiden jag höll på (kors i taket), smeten provsmakades (det måste man göra när man bakar, det är lika heligt som att slicka slickepotten), hälldes upp form och ställdes i ugn. Äggklockan vreds upp på sju minuter, tre minuter till och slutligen fem minuter till. Nä, nu får den vara klar. Att låta en kladdkaka svalna har vi inte tid med när nyfikenhet måste stillas. Fram med tallrik, sked, upp med en bit och provsmaka med dottern. Men hallå. Det smakar ju faktiskt kladdkaka. Första mötet i munnen var verkligen smak av kladdkaka, som den ska smaka. Eftersmaken var mandel. Mandelmjölet slår igenom en aning och lite mer sötning hade nog varit på sin plats även om den var fullt dugligt ätbar som den var. Det kanske var den vispade grädden som saknades?

Den här kommer jag göra igen. Nu blir det skryt på hög nivå, av alla kladdkakor jag provbakat, i jakt på originalet, så kunde jag väl aldrig ana att det var mitt egna experiment som föll mig i smaken.


 
Undrar om det blir gott?


Direkt ur ugnen
 

 
Dags för provsmakning!

 
Mums!
 


Helénes lchf - kladdkaka 4 personer
 
 
2 ägg
100 g smör
2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
2 msk honung
2 tsk fiberhusk
2 msk grädde
 
 
Smält smöret
Blanda allt i en bunke och rör ihop väl.
Häll i en ugnsfast form.
Grädda i 140 grader (varmluftsugn) i 15 min (ha koll på tiden, det kanske behöve längre tid, kakan ska vara kladdig i mitten när den är klar).

Tillägg 130127: Jag har bakat denna igen och valde att ta 1½ dl mandelmjöl och ½ dl kokosmjöl. Det funkade bra och mandelsmaken gick inte igenom som den gör i receptet ovan. Däremot blev den med enbart mandelmjöl sötare i smaken än vad kladdkakan på mandelmjöl/kokosmjöl blev.


Protein 9 g               9 E%
Kolhydrat: 6,4 g      6 E%
Fett: 39,6               85 E%

kcal: 418,3
 
Ät och njut!


8 kommentarer:

  1. Men åh, honung! :( Men okej, jag kan köra med Stevi a strö...undrar hur den blir om man byter ut kakaon mot 90% smält choklad...och fiberhusken byts mot lika mycket kokosmjöl...he he!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa :-)

      Mandeln slog ju igenom en aning, eftersmaken blev mandel så jag lurar på kokosmjöl också, om det kan vara något för att balansera? Risken med 90% är väl att det blir aningens bittert? Jag är ju sockergris och vill åt det söta i kladdkaka, det är det jag saknat i alla jag testat, de har varit för bittra.

      Radera
  2. låter toppen! kanske skulle prova o bjuda.mina tupperwaregäster på torsdag ;)

    SvaraRadera
  3. Om man inte har varmluftsugn, har du tips på tid och värme? mvh Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag chansade bara med temperaturen om jag ska vara ärlig :-) Först funderade jag på 180 grader och kort gräddning men jag valde lägre temperatur och testade mig fram med gräddningen. Jag skulle säga, precis som Erika skriver, att testa på ca 175 grader och korta gräddningen. Kanske runt 7 - max 10 minuter? Passa kakan och se vilken tid som behövs.

      Radera
  4. Den såg härligt god ut!

    Laila: Man brukar räkna ungefär 25 graders skillnad mellan varmluftsugns och inte varmluft. Testa med 160-175 grader, borde bli bra (jag har dock inte testat detta recept).

    SvaraRadera
  5. Den här kakan låter jättegott! Tycker det är nästan bättre att använda kakao än choklad... mindre onödiga tillsatser, om man inte så klart använder ekologosk choklad uta sojalecitin osv...
    Tack för receptet! Ska sparas! :)
    //Lana

    SvaraRadera
  6. Har startat upp en ny blogg (igen). www.mojligtuppdrag.blogspot.com
    Kika in om du känner för det.
    //Kicki

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...