söndag 14 april 2013

Snabb och enkel majonnäs

Varför ska man krångla till det i onödan? Jag har baltat med majonnäs, vispat och hällt sakta och undviktit att göra majonnäs trots att jag hittade ett recept där jag fixade majonnäs på dryga två minuter. Nu har jag fått ett annat tips, samma recept men helt annorlunda tillvägagångssätt. Inget hällande. Bara mixande. Klart. Och glöm detta med att ingredienserna måste ha samma temperatur annars skär majonnäsen sig. Ta ägget kallt och oljan rumstempererad. Eller tvärtom.
 
Visst låter det helt underbart? Det är det också! Tipset fick jag i min kostrådgivargrupp där en kostrådgivare la upp en bra och pedagogisk filmsnutt på hur hon gör sin majonnäs. Jag hoppas hon lagt ut den på youtube som jag rekommenderade. Jag är helt såld och majonnässås är numera vanligt förekommande. Livet ska vara lätt eller hur?
 
 
 
 
Majonnäs
 
1 helt ägg
2 dl olja
1 tsk dijonsenap
2 tsk vitvinsvinäger
vitpeppar, salt och svartpeppar efter smak
 
 
 
 

Lägg alla ingredienser i en mixerskål aningens större än mixerhuvudet.
Skålen får inte vara för vid.
En proteinshaker funkar ypperligt.
Bry dig inte heller om ifall ingredienserna är rumstempererade, lägg ner allt i skålen.
 

 
Mixa.
När det blir majonnäsliknande i botten börjar du vippa mixerstaven fram och tillbaka och slutligen drar du den uppåt.
Se till att all olja blandar sig.
 
 
Klart.
Enklare kan det inte bli.
 


Idag blev det beamajonnäs till lunchen.
 
 
Beamajonnäs 2 - 3 portioner
 
Gör majonnäsen enligt ovan.
2 msk dragon
Smaka av med ev. mer vitpeppar, salt och svartpeppar samt vitvinsvinäger.
Blanda allt.

3 kommentarer:

  1. Mm detta ÄR det bästa o lättaste sättet att göra majjo!!
    Går inte att misslyckas liksom ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med! Jag gör på det sättet sedan tre år tillbaka! :)
    Ha en fin dag!
    //Lana

    SvaraRadera
  3. Jag misslyckades innan jag fick fatt på detta tips. Majonnäsen blev rinnande och jag aningens irriterad. Men så fick jag se detta och det här är sättet att få bra majonnäs på :-)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...