fredag 1 november 2013

Gulasch

Ibland kan jag få idiotryck "Jag vill äta detta!" "Jag är sugen på detta!" och hux flux rotas ingredienser fram och något ska smällas ihop. Nio gånger av tio finns inte rätt ingredienser hemma. För några veckor sen fick jag upp en bild i huvudet. Tänk er Sälen, skidåkning, snö, pjäxor, skidor, skidställ, underställ och schyssta frisyrer under mössorna. Tänk er vidare lunchtid och en restaurang i backen. Ett år valde jag gulaschsoppa. Den fullkomligt smälte i munnen. Just den bilden ploppade upp i huvudet denna dag: jag vill ha gulaschsoppa! Googla recept. Självklart fanns ingen högrev i sikte. Vad gör man då? Jo, man tager det som finns. I detta fall lövbiff. Går det? Jag testar.  
 
 
 
 
 


Helénes gulaschsoppa
 
 
400 g lövbiff
2 paprikor
1 lök
2-3 vitlöksklyftor
500 g krossade tomater
2 morötter
1 dl tomatpuré
2-3 dl vatten
Smör att steka i
Kryddor efter smak:
Spiskummin
Salt
Svartpeppar
Vitpeppar
 
  • Skär lövbiffen i bitar/remsor.
  • Skala och skiva moroten.
  • Skiva paprikan i bitar.
  • Skala och skiva lök och vitlök i mindre bitar alt. pressa vitlöken.
  • Bryn lövbiffen i smör.
  • Bryn löken och vitlök lätt med köttet.
  • Fräs med morot och paprika.
  • Häll på krossade tomater.
  • Häll på vatten så det får lagom konsistens. Ev behöver du späda med mer vatten efter en stund.
  • Ha i tomatpuré.
  • Ha i kryddorna efter smak.
  • Låt småputtra på låg värme minst 30 min (gärna längre).
  • Rör om i grytan med jämna mellanrum och smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...