söndag 27 oktober 2013

Pulled chicken

Receptinläggen har inte haglat tätt här inne på väldigt länge. Visst är det tråkigt? Anledningen till varför är två anledningar:
 
Inspirationen har varit på 0 och vi har ätit favoriterna i ett cirkulerande flöde.
 
Jag hinner inte. Helgerna ägnas åt att försöka laga mat inför veckan så ett stressmoment är minimerat. Att jobba heltid tar sin tid har jag insett. Men, jag älskar mitt jobb och skulle inte vilja byta det. Det är andra saker som får stryka på foten bland annat upptäckarlusten och experimenterandet i köket.
 
 
En vän hade gjort pulled chicken och det lät ju onekligen intressant! Samma kväll kom receptet i ett sms och det måste ju självklart testas! Dumt nog hade vi ingen kyckling hemma. Hur kan man lyckas med det? Nästa stop på Maxi och kyckling inhandlades, lades för att tina och så småningom fixas ihop. Jag måste säga att jag var otroligt skeptisk till att ha kanel ihop med kyckling men oj så gott det blev! Fyra kycklingfiléer på fyra dagar. Det har varit min veckas matlåda. Det här kommer jag göra om flera gånger. Mat som sköter sig själv är och kommer alltid vara en favorit!
 
 
 
 

 
Pulled chicken 5 - 6 port
 
 
1 kg kyckling
3 msk kokosfett/olja
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 msk chilipulver (jag tog ½ msk)
2 tsk paprikapulver
1 tsk kanel
1 msk ingefära (jag tog 2 tsk)
1 tsk salt (jag tog mer, mätte inte)
svartpeppar (efter smak)
4 jalapeños (jag hoppade det)
½ dl tomatpuré
2 tsk worcestershiresås
2 tsk soja (jag hoppade det)
2 msk balsamvinäger (jag tog 2 tsk)
1 msk Dijonsenap
2 dl vatten (jag tog 3 dl)
 
 
  • Skiva lök och vitlök i mindre bitar.
  • Stek lätt i kryddorna chilipulver, paprikapulver, kanel och ingefära.
  • Lägg i kycklingen.
  • Salta och peppra.
  • Lägg i resten av ingredienserna.
  • Låt allt småputtra i två timmar (jag lät mitt småputtra i tre timmar).
  • Ha hellre för låg värme än för hög! Slowcooking!
  • Du ska kunna dra isär kycklingen med två gafflar, då är det klart.
  • Rör ihop allt så kyckling och sås blandas. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...