lördag 30 november 2013

Kalla - det - vad - du - vill - bollar

Jag gillar bloggen Under vårt tak väldigt mycket! De, Magnus och Jenny, lägger ut många bra paleo - recept och jag har flera gånger stött på deras recept om dessa bollar men aldrig skrivit ner. Nu senast när jag stötte på receptet läste jag kommentarerna än en gång och blev nyfiken. De måste ju helt klart provas! Som vanligt när jag får för mig något på studs kan vissa ingredienser vara slut. Då får man improvisera och så även denna gång. Jag hade varken mandlar eller pekannötter hemma och ersatte dessa med hasselnötter samt solroskärnor. I efterhand kom jag på mandelmjölet men då hade jag redan mumsat i mig en hög ;-)

Jag skulle tro att de blir än godare med mandlar och pekannötter men jag måste ändå säga att en boll (eller tre ...) till eftermiddagskaffet satt ofantligt fint!

Receptet nedan är från Under vårt tak. Kika gärna in på deras blogg och inspireras, jag lovar att du inte blir besviken!. Jag ersatte alltså mandlar och pekannöt mot hasselnöt och solrosfrön. Finns inte allt hemma får du också improvisera om du bara måste baka på direkten :-) 
 
 
 
 
 

Kalla - det - vad - du - vill - bollar
ca 30 - 35 st.
 
200 g dadlar
1 dl valnötter
1 dl mandlar
1 dl pekannötter
1 dl pumpakärnor
 1 dl kokos (+ kokos att rulla bollarna i)
4 msk kakao
1 msk kanel
1 msk starkt kaffe (går att utesluta)
1 dl kokosolja
 
  • Mixa nötter och pumpakärnor för sig.
  • Mixa dadlar och kokos för sig.
  • Mixa/blanda ihop satserna med kakao och kanel.
  • Tillsätt kokosolja och mixa/blanda till smet.
  • Forma till bollar och rulla i kokos. 
 
 


2 kommentarer:

  1. Hej Heléne

    Härliga godbitar! Visst är det bra när man kan ta det man har hemma, dessutom är de ju så lätta att göra!

    Tack snälla för dina fina ord!

    Magnus & Jennt

    SvaraRadera
  2. Har aldrig gjort chokladbollar med daddlar, får ta och testa det. :)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...