söndag 5 oktober 2014

Rödbetssoppa

Med en hiskeligt massa rödbetor hemma fick det bli en soppa. Nitrat omvandlas till kväveoxid och är bra för att öka energitillförseln till musklerna och vidgar blodådrorna så att mer blod flyter till musklerna. Då får muskeln mer näring och mer syre. En winwin - situation i träningssammanhang med andra ord. Många cyklister dricker rödbetsjuice innan tävlingar för ökad uthållighet och jag vet en del vänner på gymmet som testat rödbeta med positivt resultat. Själv har jag ingen råsaftcentrifug så det fick kokas vanlig hederlig soppa.

Hur smakade det då? Sött var min första tanke och smak trots en extra dos med saltkaret. Räkfonden går att byta mot annat. Jag valde min hemmagjorda räkfond och det går att krydda efter eget tycke. 





Rödbetssoppa 6 - 8 port

1 kg rödbetor
1 morot
1 gul lök
Räkfond
ca 1 liter vatten
Salt och svartpeppar

  • Skala rödbetor, morot och lök.
  • Dela i mindre bitar och koka upp med vattnet och fonden. 
  • Låt koka 30-40 min. 
  • Mixa slät med stavmixer.
  • Smaka av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...