söndag 30 november 2014

Bacon- och ostsallad

När jag var till CrossFit Mjölby och lyftutbildning hade jag med egen mat och då är frågan: kan man värma maten på plats? Jag fick i efterhand veta att de gick men då hade jag redan spetsat in mig på en laxsallad. 

Sen blev jag bekväm. Laxen ska tillagas i ugn först. Då kom jag på baconsallad och den är ju så god! Lätt att göra också för den delen. Du klipper bacon i mindre bitar, steker och hackar grönsaker och ost, rör ihop med creme fraiche och majonnäs. Salta och peppra. Klart. Hur smidigt som helst! Att salladen mättar bra och länge är dessutom plus i kanten. 





Baconsallad 2 portioner

Variera ingredienser efter tycke och smak.
Kyckling, fisk, kött, grönsaker.

Valfri mängd bacon (jag gillar mycket)
1 paprika
1 tomat
½ gurka
Isbergssallad
Rödlök
Oliver
Ostkuber (går att utesluta om man vill ha mejerifritt)
1 dl creme fraiche (går att utesluta om man vill ha mejerifri)
1 dl majonnäs
Salt
Svartpeppar


  • Klipp baconen i mindre bitar och stek.  
  • Hacka grönsakerna i mindre bitar. 
  • Lägg ner baconen. 
  • Tärna i ost. 
  • Lägg i oliver.
  • Blanda ner majonnäs och creme fraiche. 
  • Salta och peppra. 
  • Blanda väl. 


Gör gärna en dag i förväg så smakerna får dra ihop sig under natten.

Vill du göra din egen majonnäs hittar du ett smidigt och enkelt recept här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...