måndag 17 november 2014

Olympiska lyft steg 2

Igår styrdes bilen mot Mjölby och en dag i boxen hos CrossFit Mjölby för utbildning i ryck och stöt eller snatch och clean och jerk som man säger i CrossFit - sammanhang. 

Vi började med uppvärmning och vidare med snatch - teknik. Jag konstaterar väldigt snabbt att snatch inte är min cup of tea. Tekniken vill inte helt klaffa och innan lunch ska jag ge mg på power snatch och det vill inte funka alls! Gahhhh! Jag får upp stången 3/4 men vändningen går inte och stången far i backen. Kroppen vill ha lunch ... Jag är inte alls bekväm med att hålla stången så brett isär och jag är inte heller bekväm med att ha balans och fastnar för länge i squat - position innan jag vänder upp igen. Reverse snatch gillade jag inte alls men Ulf (instruktören) påtalade hur viktigt den är för styrka och få rätt läge så ok då, jag köper konceptet men jag måste inte vara förtjust i det. Känner jag mig själv bäst så är det att jag är ovan och med mer övning kommer snatchar uppskattas framöver. Jag som är dålig på att nöta ... 




Hela gänget (eller ja, nästan, två personer saknas).



Efter lunch blev det clean and jerk för hela slanten. Här kände jag mig mer bekväm men tajming är inte min bästa sida. jag har för bråttom, gungar med överkroppen, fastnar i bottenläge i squatposition (det är attans bekvämt här nere!) och ställer ner hela foten i split jerk. Sen behöver jag visst hoppa bredare ... Ulf gick inte på min ursäkt att jag har taxben. Hur sjuttsingen ska jag kunna hoppa bredare? Jag kommer gå ner i vågrätt split. Front squat med stopp var en rolig grej, Den måste jag testa fler gånger.

Summa sumarum: En lärorik, tung, rolig, och bra dag med ett skönt gäng. Förmiddagen misströstades en aning men det var ju för att jag inte var bekväm/kan snatcha. Eftermiddagen gick bättre och tyngre vikter fixades men förmiddagens flopp och misslyckande med power snatch tjurar jag över en aning. Hur jäkla svårt kan det vara?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...