onsdag 10 december 2014

Julbord

Vintern och julen är julbordens årstid. Det är en speciell stämning på julbord tycker jag. Mysigt och trevligt, alla är glada och det skrattas och pratas vitt och brett. Allra mysigast är julbord med snö på backen men den lyser tyvärr med sin frånvaro. Åh, vad jag längtar efter snö som gör dagarna lite ljusare, till pulkaåkning och annan lek med snö. Förhoppningsvis kommer det till jul! 

Julbord är väldigt lchf - vänligt om man ger 17 i dessertbordet det vill säga. Resten går att anpassa och göra mer lchf - vänligt. Själv är jag svag för inkokt lax och kan äta mycket. Sill är också en favorit och med olika smaker kan det bli ganska många att prova. Vidare har vi resten av allt kallskuret. Ät och njut! På varmbordet finns prinskorv, köttbullar och revbensspjäll. Även här finns det bättre och sämre varianter men i brist på eget alternativ gör man det bästa av situationen. Avstå bruna bönor och Janssons frestelse.

Dessertbordet då? Ja, där finns inte mycket att hurra för om det inte finns vispad grädde och någon bit mörk choklad då. Grädden går att ha i kaffet till maten :-) 

Till julbord brukar det serveras glögg, julmust, öl och snaps. Vad är egentligen bäst att dricka? Tro det eller ej men snapsen är bäst ur lchf - synpunkt. Allra bäst är vatten. Själv föredrar jag kranvatten. Tänk förr, man drack glas på glas av julmust och magen stod åt alla hörn. Ändå tryckte man i sig julmat för det är ju så gott och efter det gick handen skytteltrafik till chokladaskarna och knäckskålen. Jag föredrar numera att åka hem lagom mätt och utan stramande byxor kring magen. 




Årets julbord med makens jobb på Berggrens källare










1 kommentar:

  1. Åh, mysigt med julbord.
    Jag ska på julbord nästa fredag :)

    SvaraRadera

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...